KROK 5
Plan działań wspierających może wyglądać właśnie tak. To propozycja. Opracowujemy go do 30 września, czyli do dzisaj - dla ucznia lub grupy uczniów o jednorodnych lub podobnych dysfunkcjach, zaburzeniach.
Powodzenia
Pedagog w akcji
Procedury postępowania w sytuacjach trudnych, jak rozmawiać z trudnym uczniem i trudnym rodzicem, jak mądrze wymagać i wychowywać, jak wykorzystywać do tych działań przepisy prawa oświatowego? O tym przeczytasz na moim blogu. Zapraszam.
piątek, 30 września 2011
niedziela, 25 września 2011
Ważność opinii a egzaminy
KROK 4B
Czy opinia mojego dziecka/ucznia jest ważna?
Czy opinia mojego dziecka/ucznia jest ważna?
To obecnie bardzo częste pytanie zadawane przez rodziców, nauczycieli i wychowawców.
Centralna Komisja Egzaminacyjna (www.cke.edu.pl) podaje informacje dotyczące ważności i możliwości wykorzystania wydanych przed dniem 1 września 2011 r. opinii psychologiczno-pedagogicznych w sprawie przystąpienia do poszczególnych egzaminów w warunkach i formie dostosowanych do indywidulanych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia ze względu na stwierdzone i niego specyficzne trudności w uczeniu się w roku szkolnym 2011/2012.
Zasady wydawania opinii psychologiczno-pedagogicznych dla uczniów o specyficznych trudnościach w uczeniu się
KROK 4A
Przypominam, dla kogo zakładamy kartę indywidulanych potrzeb ucznia (KIPU) i opracowujemy plan działań wspierających (PDW).
Przypominam, dla kogo zakładamy kartę indywidulanych potrzeb ucznia (KIPU) i opracowujemy plan działań wspierających (PDW).
A zatem dla:
· ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie nauczania indywidulanego
· ucznia posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej
· ucznia, wobec którego nauczyciel lub specjalista stwierdził potrzebę objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
Nowe przepisy regulują także zasady wydawania opinii w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym specjalistycznych. Są one następujące:
piątek, 23 września 2011
Pięknej jesieni życzę
Lato minęło..., dzisiaj przyszła jesień. Żółć i czerwień to jej barwy, a zatem i Pedagog w akcji jako prawdziwa i zmienna Kobieta, zmienia swoje szatki.
Pięknej i słonecznej jesieni życzę :)
wtorek, 20 września 2011
Tworzymy Kartę Indywidualnych Potrzeb Ucznia -KIPU
KROK 4
Zespoły opracowują dla ucznia KIPU. Jak i dla kogo? Zobacz. To prezntacja przygotowana na potrzeby szkoleniowe w mojej szkole. Traktuj tę prezentację jako przykład i propozycję.
sobota, 17 września 2011
Powołanie zespołów dla uczniów
KROK 3
W zależności od rodzaju placówki dyrektor w stosownym terminie tworzy dla uczniów "ZESPOŁY" składające się z nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem. Dyrektor wyznacza osobę koordynującą pracami ZESPOŁU.
- Gimnazja, przedszkola i szkoły specjalne - zespoły zostały powołane do dn. 31 marca 2011 roku - zespoły już istnieją i pracują.
- Szkoły podstawowe i ponadgimnazjalne ogólnodostępne i integracyjne - zespoły powinny być powołane do 31 marca 2012 roku.
· określenia specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych
· określenia zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej
· określenia zalecanych form, sposobów i okresów udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
· zaplanowania działań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego (gimnazja i szkoły ponagimnazjalne)
piątek, 16 września 2011
Nasze kompetencje i kwalifikacje - zasoby placówki
KROK 2
Dyrektor placówki dokonuje analizy kawalifikacji zawodowych swoich nauczycieli. Dobrze byłoby, gdyby dyrektorowi towarzyszył w tym pedagog i/lub psycholog szkolny. Na nich w dużej mierze będzie spoczywało monitorowanie przebiegu organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
W szkole/placówce jest wielu nauczycieli posiadających "podwójne", a czasami i "potrójne" kwalifikacje - ukończone studia podyplomowe, kursy kwalifikacyjne umożliwiające prowadzenie zajęć np. socjoterapeutycznych, logopedycznych, z terapii dysleksji, z doradztwa zawodowego (w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej).
Szkoła może także za zgodą kuratora oświaty, w uzasadnionych przypadkach, zatrudnić osobę - specjalistę do prowadzenia określonych zajęć.
Istotne jest właściwe zaplanowanie wykorzystania kompetencji nauczycieli.
Dobrej nocy
Pedagog w akcji
czwartek, 15 września 2011
Zapoznaj się z rozporządzeniami, publikacjami, stronami www
KROK 1
Dzielę się z Wami moim doświadczeniem, które się sprawdziło. A zatem do dzieła!
Zapoznaj się w pierwszej kolejności z:
Dzielę się z Wami moim doświadczeniem, które się sprawdziło. A zatem do dzieła!
Zapoznaj się w pierwszej kolejności z:
1. Rozporządzeniami dotyczącymi zmian w organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach. Wejdź na mój blog szkolny: www.pedagogg11.blogspot.com i tam w zakładce "DLA NAUCZYCIELI" znajduje się zbiór 5 najważniejszych rozporządzeń dotyczących tych zmian. Najważniejsze z nich to Rozporządzenie MEN z dn. 17 listopada 2010 roku w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Tam znajdziesz najważniejsze i kluczowe założenia tych zmian. To jest DEKALOG - coś najważniejszego, co trzeba znać "w nocy o północy".
środa, 14 września 2011
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Gimnazja, przedszkola, oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych, szkoły specjalne wszystkich typów, oddziały specjalne w szkołach ogólnodostępnych i placówkach - już ruszyły z wprowadzaniem zmian dotyczących pomocy psychologiczno-pedagogicznej w swoich placówkach. Teraz kolej na szkoły podstawowe i ponadgimnazjalne oraz w szkoły podstawowe i szkoły ponadgimnazjalne integracyjne.
Wielu pedagogów w pierwszej chwili wpada w panikę: "o rety!", "tyle tego", "OD CZEGO ZACZĄĆ?". Świetnie Was kochani rozumiem, pół roku temu czułam się podobnie.
Dlatego też - OD JUTRA - będę podpowiadała Wam jak krok po kroku wprowadzać wspomniane zmiany, nie panikować i merytorycznie podejść do problemu. Zatem odwiedzaj systematycznie mój blog, zadawaj pytania, dziel się swoimi spostrzeżeniami i wątpliwościami oraz doświadczeniami w tej dziedzinie.
DO JUTRA
Pedagog w akcji
niedziela, 4 września 2011
Chińska czy zachodnia metoda wychowania?
Tę właśnie książkę - autorstwa Amy Chua - przeczytałam w wakacje z zapartym tchem. I to wcale nie dlatego, że ze wszystkim się zgadzam, co o wychowaniu dzieci pisze autorka. Ale właśnie dlatego, że jej metoda jest mocno kontrowersyjna. To opowieść o chińsko-żydowskiej rodzinie, dwóch córkach, dwóch psach, wymagającej matce i jej "uległym", ale kochającym mężu. O płaczu i śmiechu, o sukcesie i porażce ...
Jeśli przeczytaliścię tę książkę, to już teraz zapraszam do dyskusji:
- Jaka jest granica w stawianiu wymagań swoim dzieciom?
- Na ile można decydować kim mają być w życiu?
- Czy można od nich żądać wysiłku ponad miarę?
- Jak bardzo Rodzice mogą ingerować w przyszłość swoich dzieci, dokonywać za nie wyboru o ich przyszłości ?
- Czy chińscy rodzice wychowują swoje dzieci lepiej niż rodzice "zachodni"?
Tym, którzy tej ksiązki jeszcze nie przeczytali szczerze polecam. Przeczytajcie ją jak naszybciej!
Zapraszam do dyskusji.
czwartek, 1 września 2011
Wystartowaliśmy :)
No i zaczęło się ... Rozpoczynamy nowy rok szkolny 2011/2012.
Z wielkim prawdopodobieństwem natkniemy się w naszej szkole, przedszkolu czy innej placówce, na sytuacje kryzysowe z udziałem dzieci i młodzieży.
Nie straszne nam one będą, gdy zapoznamy się ze zbiorem zatwierdzonych instrukcji i regulaminów dla dyrektorów i nauczycieli placówek oświatowych zatytułowanych "Procedury postępowania w sytuacjach kryzysowych z udziałem dzieci" wydanych przez Wydawnictwo FORUM z Poznania.
Książkę zamówiłam drogą internetową. Więcj informacji uzyskasz pod tym linkiem:
To książka zawierająca pełną wiedzę dotyczącą profesjolanlnego zapewnienia bezpieczeństwa dzieciom i młodzieży w placówce. INFORMACJE KONKRETNE I RZECZOWE !
Zapoznałam sie z jej treścią i szczerze polecam.
Życzę Wam i sobie - jak najmniej stresów i sytuacji kryzysowych, a jak najwięcej radości i satysfakcji z odnoszonych sukcesów !
Pedagog w AKCJI
Subskrybuj:
Posty (Atom)