piątek, 24 maja 2013

Analiza zmian dotyczących zasad udzielania pomocy p-p

W ślimaczym tempie :), ale wreszcie udało mi się zamieścić analizę zmian zawartych w Rozporządzeniu z dnia 30 kwietnia 2013 roku dotyczącego zasad udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Złe samopoczucie to sprawiło :(


Oto poniżej moja analiza zmian. Zapraszam do studiowania, komentowania etc... Jeśli coś rozumiecie inaczej komentujcie i piszcie. Niech na forum powstanie twórcza dyskusja.




Pozdrawiam 
PwA

59 komentarzy:

  1. Mam pytanie do następującego punktu z rozporządzenia:
    9. Dyrektor przedszkola, szkoły lub placówki, o której mowa w art. 2 pkt 5 ustawy,
    może wyznaczyć inną niż wymieniona w ust. 5 osobę, której zadaniem będzie planowanie i
    koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom w przedszkolu,
    szkole lub placówce.
    Czy w takim razie zamiast wychowawców czy dyrektora koordynatorem może być pedagog szkolny bądź psycholog?
    Jestem psychologiem w szkole i niestety u nas tak została ustawiona pomoc p-p, że to na pedagoga i psychologa została scedowana ta pomoc, a pozostali wychowawcy i nauczyciele do tej pory nie mają pojęcia o co chodzi.
    Szczerze powiedziawszy, wszędzie się pisze, że to wychowawca/dyrektor i nawet mnie to ucieszyło. Jednak jest wymyk w postaci tzw. koordynatora, co wcale w przypadku mojej szkoły się nie sprawdziło.

    OdpowiedzUsuń
  2. super....tego mi było trzeba. czyli jak dobrze rozumiem, odchodzimy od KIPU i PDW?

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam :)
    rozpoczynam dopełnianie istotnych zmian:
    1. Dołożono - zajęcia rozwijające uzdolnienia w przedszkolu
    2.Dyrektor może wyznaczyć inną osobę do planowania i koordynowanie udzielania pomocy
    3.Przy konstuowaniu IPETu zaczynamy również od Wielospecjalistycznej Oceny Funkcjonowania
    4.Pisemnie informujemy o ustalonych formach, okresie... ale o potrzebie objęcia pomocą mamy tylko poinformować - np. notatka z rozmowy
    5.Wszyscy specjaliści mają teraz wpisane - Wspieranie nauczycieli .... przejęli zadania Zespołu, a to co najważniejsze u pedagoga i psychologa - mediacje i interwancje kryzysowe.
    6. Bardzo ważne - wprowadzono Terapeutę Pedagogicznego do katalogu specjalistów (zajęcia kor-komp. dla dyslektyków i innych uczniów z zaburzeniami parcepcyjnymi)
    7. Rozporządzenie wszło praktycznie od 8 maja, więc jeśli wypłyneła, po tym terminie potrzeba pomocy - nie zakładamy już KIPU :)

    To tyle moich komentarzy.
    Ale pamiętajmy, że uczniowie i rodzice nadal będą potrzebować pomocy, wpólne działania wszystkich nauczycieli i rodziców mogą być jedyną szansą na poprawę funkcjonowania ucznia, osiąganie sukcesów edukacyjnych, więc jeśli taka potrzeba wyniknie, nadal należy zwołać Zespół (dyrektor może powołać taki Zespół zadaniowy na okoliczność pomocy dla ucznia).
    Nie wylewajmy dziecka z kąpielą !!!!!!

    Liczę na zdrowy rozsądek i profesjonalizm specjalistów :)

    Pozdrawiam
    ALMA

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ALMO, dziękuję za dopełnienie zmian, ja skoncentrowałam się na tym co dotyczyło KIPU i PDW :)

      Pisz ... więcej i innych także zachęcam do komentowania i dzielenia się tym czego tu na blogu BRAK.
      pa

      Usuń
  4. Liczyłam, że będzie mniej papierkowej roboty, niestety w szkole specjalnej nie...

    OdpowiedzUsuń
  5. :(((( przykre ale FAKT
    Pozdrawiam życząc dużo siły

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem, że KIPU i PDW już nie są obowiązkowe?
      a jak to w waszych szkołach teraz będzie wyglądało?jestem młodym pedagogiem i mam opracować system udzielania pomocy pp u nas w szkole?ale jak powiedziałam P. dr. że KIPU już nie jest obowiązkowe to kazała mi doczytać rozporządzenie?i teraz już nic nie wiem:)
      pomóżcie...

      Usuń
    2. Tak, dobrze Pani rozumie - PDW i KIPU nie są już obowiązkowe, ale jeśli szkoła polubiła taki rodzaj dokumentacji, a Zespoły wydoskonaliły w takiej formie pracy nikt im tego nie zabroni by kontynuować zakładanie KART i PDW.
      W tym momencie obejmujemy dzieci pomocą i dokumentujemy ją zakładając (wychowawca) DZIENNIKI ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH(u nas białe) dopisujemy czego dotyczą tj. ... zajęć dydaktyczno-wyrównawczych z ... ; rozwijających uzdolnienia, ... korekcyjno-kompensacyjnych etc..
      POWODZENIA

      Usuń
    3. No tak, ale w tych białych dziennikach nie będzie można indywidualnie określić programu pracy z uczniem. Jeśli np w dzienniku będzie 5 osób z klasy-każda wymaga innej pomocy, to gdzie to wpisać, jak jest tylko jedna strona na program, czy plan, a potem same tematy lekcji. Rozumiem, że najłatwiej będzie założyć biały dziennik do zajęć indywidualnych dla każdej klasy, ale jak dyrektor rozliczy nauczycieli z tych godz. karcianych?

      Usuń
  6. Do : Anonimowy24 maja 2013 21:22:
    U nas podobnie: pedagog jest koordynatorem, CZYLI koordynuje, kieruje, wskazuje drogę - ale od początku to WYCHOWAWCY dostali (właśnie od pedagoga) za zadanie stworzenia zespołów i opiekowanie się nimi :) Oczywiście było im trudno, więc początkowo mocno pedagog wspierała te działania, ale konsekwentnie wpajała nauczycielom i pokazywała, że to ich rola. Zadziałało:)

    Alma - wprowadzenie Terapeuty Pedagogicznego trochę nas rozbawiło (spotkanie w kujawsko-pomorskiem). Nie ma potrzeby zatrudniania pedagogów, ucina się im etaty etc więc terapeutów nikt nie zatrudni. Znowu pisane palcem powodzie... ;)

    Beatko - myślę jednak, że jest mniej papierków ... a pracy nigdy nie będzie mniej :) Taki urok naszych czasów;)

    Pozdrawiam wszystkich i Ciebie Agnieszko!
    Dorota

    OdpowiedzUsuń
  7. Mam pytanie, nowe rozporządzenie nie narzuca żadnych terminów czy w związku z tym ustalić i poinformować rodzica o ustalonych formach, okresie.... można dopiero na początku września,żeby było to wszystko bardziej realne i bliższe rzeczywistości?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nowe rozporządzenie mówi: że obejmujemy pomocą niezwłocznie w trakcie bieżącej pracy z uczniem - a więc nie odwlekamy w czasie, ale nie obligują nas konkretne terminy.
      Papa

      Usuń
    2. Podpowiedzcie proszę gdzie zakupić "dobre" dzienniki wychowawcy

      Usuń
    3. Wiem, że w pewnej szkole rada pedagogiczna opracowała wzór takiego dziennika i zleciła wydrukowanie go firmie. Ale nic więcej nie podpowiem. Szukaj w CEZASIE - Centrum Zaopatrzenia Szkół :)

      Usuń
  8. Moje pytanie dotyczy oceny efektywności pracy z uczniem na koniec tego roku 2012/2013. Czy należy ją przygotować czy już nie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, dokonujemy. Wpisujemy ją w KIPU, a oryginał KIPU oddajemy rodzicom. Bez tej oceny oddamy niekompletny dokument.
      Pozdrawiam

      Usuń
  9. Mam pytanie dotyczące oceny efektywności pracy z uczniem. Czy na koniec roku 2012/2013 powinniśmy przygotować ocenę czy juz nie? W nowym rozporządzeniu nie mogłam tego znaleźć.

    OdpowiedzUsuń
  10. Tak, dokonujemy. Wpisujemy ją w KIPU, a oryginał KIPU oddajemy rodzicom. Bez tej oceny oddamy niekompletny dokument.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  11. my ocenę efektywności dokonywaliśmy w kwietniu ale mamy w KIPU jeszcze punkt- ocena efektywności pomocy po jej zakończeniu..i teraz czy to wypełniać czy zostawić-bo pomoc nadal będzie udzielana uczniowi ale KIPU chcemy oddać rodzicom oryginały i teraz tylko w dziennikach zapisywac:)
    a jak to u was w szkole wygląda?przychodzi np opinia z poradni i trzeba włączyć ucznia do zajęć korekcyjno-kompensacyjnych?i co po prostu dopisujemy go do dziennika?i tyle?
    u nas w szkole były KIPU, PDW i dzienniki w których również musieliśmy pisać cele, plan pracy, podsumowanie pracy po Isem. i wnioski i pewnie podsumowanie-ocena efektywności na koniec roku...i teraz nauczyciela proszę mnie coby już zrezygnować z KIPU i PDW jak można i tylko zostać przy dziennikach ale nie wiem co dr na to-bo nic jej nie pasuje co proponuje...może wy coś podpowiecie..ja pracuje pierwszy rok w szkole i nie mam doświadczenia jak to robią w innych szkołach..
    będę wdzięczna za każdą wskazówkę:)
    ten blog niesamowicie pomaga mi w pracy!

    OdpowiedzUsuń
  12. Wg mnie to wygląda tak:
    - ocenę musisz napisać po każdym roku, (przynajmniej raz w roku) i zapisać ją w KIPU.To KIPU oddasz rodzicom - bo tak trzeba. W nowym zaś roku szkolnym wszelkie informacje będziesz odnotowywać w dzienniku.
    - Co do włączenia ucznia w trakcie roku szkolnego, to oczywiście, dopisujesz go do dziennika i już - ewentualnie dookreślasz cele pomocy zgodne z zaleceniami opinii, odnotowujesz od kiedy udzielana jest mu pomoc...

    na razie tyle
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a czy w szkołach funkcjonują regulaminy udzielania pomocy pp?jak to jest organizowane?
      Pani Agnieszko i pozostali mogłaby Pani polecić jakąś literaturę lub strony dla młodego pedagoga?:)

      Usuń
  13. Nie wiem czy funkcjonują :( w mojej szkole są stosowne zapisy w Statucie, ale jako takiego regulaminu nie ma. Wiążące jest wg mnie Rozporządzenie, a jeśli Dyrektor chce stworzyć jakiś regulamin to chyba nie ma przeszkód, tylko po co kolejna papierologia !!!

    Ciekawe strony dla Pedagoga hmmmmmm, jest ich sporo, teraz przychodzą mi do głowy dwie:
    www.ore.edu.pl
    www.pedagogia.pl (trzeba wykupić dostęp - ok. 300 zł - jeśli chce się korzystać z dokumentów tam publikowanych)
    na moim blogu po prawej stronie polecam kilka ciekawych stron, ale jeśli Ktoś zna jeszcze inne, dobre strony www o tematyce pedagogicznej, niech się podzieli tym.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  14. a jak wygląda u was w szkołach kwestia losów absolwentów?Mieliśmy kontrolę z kuratorium i okazało się że szkoła(rozumiana jako pedagog) nie ma na to dokumentów...wy coś takiego prowadzicie?

    OdpowiedzUsuń
  15. U mnie w szkole losami absolwentów zajmuję się ja. Dokumentujemy to w systemie Droga Edukacyjna (do którego mam dostęp) oraz w Księdze ewidencji dzieci i młodzieży.
    Pzodrawiam

    OdpowiedzUsuń
  16. nie rozumiem tej zmiany w dokumentacji. jeżeli zamiast kipów i pdw ma być prowadzony dziennik, gdzie trzeba wpisać formy, zakres i cele pomocy oraz dokonywać oceny podjętych działań, to gdzie jest to uproszczenie w dokumentacji. wg mnie zmienia się tylko nazwa dokumentu (z kip na dziennik) gdzie to wszystko (a nawet więcej, bo z tego co tu czytam wynika, że trzeba jeszcze odnotowywać każde zajęcia)i tak trzeba pisać.nie wiem czy jasno się tu wyraziłam ale może jestem w błędzie. oby. czekam na oświecenie w tej kwestii.

    OdpowiedzUsuń
  17. Witam,
    W dzienniku zajęć dodatkowych czy pozalekcyjnych są specjalne strony, na których jest wyznaczone miejsce do wpisania celów, zakresu pomocy oraz form, metod. Jest także miejsce na ewaluację po zakończonej pracy z uczniem. Zachęcam do obejrzenia dziennika zajęć pozalekcyjnych (u mnie są one koloru białego)i tam odnajdzie Pani z pewnością wszystko to, o co Pani pyta. Zmiana jest choćby taka, że nie trzeba już tworzyć dodatkowego PDW, że nie zwołujemy zespołu, że zmniejszamy ilość dokumentacji, że będzie ona nie aż tak obszerna.
    A posiadając KIPU i PDW ucznia oraz organizując mu pomoc i tak musiała Pani odnotować w dzienniku zajęć pozalekcyjnych temat i każdą obecność ucznia.
    Teraz za zorganizowanie pomocy p-p dziecku będzie odpowiadał wychowawca klasy,a inni w szkole mogą i powinni Go w tym wspierać. Mam nadzieję,że mój wpis choć trochę rozjaśnił Pani sprawę :)
    Głowa do góry i tak tego nie ominiemy :)
    A

    OdpowiedzUsuń
  18. Witam!
    Czy oznacza to, że musimy wspólnie dokonać ewaluacji, czy każdy nauczyciel i specjalista w obrębie własnych działań? Jeśli chodzi o kwestie dokumentowania: w mojej szkole "biały dziennik" prowadziliśmy nawet przed zmianami. Dokumentowaliśmy w nim prowadzenie zajęć z uczniami, bo informacje o formach, wymiarze i okresie pp-p były zawarte w kipu. Teraz po kolei: piszemy "Informację o potrzebie udzielania uczniowi pp-p", w której precyzujemy jej formy, wymiar i okres, następnie informujemy rodziców, potem n-l lub specjalista prowadząc zajęcia prowadzi dziennik.
    Nie wiem, co w przypadku bieżącej pracy z uczniem (wg mnie to głównie pomoc podczas lekcji) i techniczną stroną ewaluacji (bo dla niego nie będzie potrzeby zakładania białego dziennika)? Czy ewaluację dla grupy uczniów zamieścić we wspominanym białym dzienniku opisując po kolei każdego?
    W moim odczuciu nie wiele się zmieniło. Chyba miałam mniej wątpliwości przed tymi zmianami z kwietnia. Pozdrawiam wszystkich serdecznie i życzę satysfakcjonującej, spokojnej pracy w tym roku:)

    OdpowiedzUsuń
  19. Witam :)
    Odpowiadając na pytanie: Czy oznacza to, że musimy wspólnie dokonać ewaluacji, czy każdy nauczyciel i specjalista w obrębie własnych działań? Odpowiem tak: to kwestia domówienia się z koleżankami i kolegami, mogą oni napisać swoje spostrzeżenia i dać je na piśmie wychowawcy, a mogę je sami wpisać w ustalonym miejscu. Można też po zebraniu ich od wszystkich zebrać w jedną spójną ewaluację opisującą postępy ucznia. Może ktoś będzie miał jeszcze innym pomysł.

    Bieżąca praca to owszem ta podczas lekcji.

    Odpowiadając na pytanie: Czy ewaluację dla grupy uczniów zamieścić we wspominanym białym dzienniku opisując po kolei każdego? Odpowiadam, że w mojej ocenie TAK i zgadzam się, że nie wiele się zmieniło.
    Odeszły nam zespoły, podpisy i więcej papierów, ale pracy i tak mamy duuuuuuużo.

    Dużo sił i spokoju, nie dajmy się owładnąć niepotrzebnym napięciom i emocjom. Spokojnie tłumaczmy i wspierajmy wychowawcę :)

    A.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja mam pytanie odnośnie tych dzienników, czy one mają być zakładane dla każdego ucznia, np. uczeń z opinią o niespecyf. trudnościach w nauce - ma swój dziennik, uczeń B- ma swój dziennik, Czy też nauczyciel prowadzący dany przedmiot ma dziennik i tam wpisuje uczniów?
      Czy uczniów z IPET też wpisuję do tych dzienników programowych?

      Jeszcze jedno mam pytanie- czy uczeń II klasy, który miał KIPU- już nie musze go kontynuować tylko wpisac do "owego" dziennika, czy do końca IIIklasy mam to kontynuować. Bo nie wiem czy po wydaniu KIPU rodzicom można go kontynuować...

      Dopiero zaczynam pracę jako pedagog..:)

      Usuń
  20. Tak sądzę. Nauczyciel prowadzący zajęcia wpisuje do jednego dziennika swoich podopiecznych, dostosowuje im wymagania, metody, formy pracy, treści etc... a na koniec roku w tym samym dzienniku dokonuje ewaluacji. Zresztą może Ktoś będzie miał jeszcze innym pomysł jak to rozwiązać. Nie należy jednak komplikować!

    Uczniów z IPET nie wpisuje Pani do tych dzienników. IPET rządzi się swoimi prawami, to odrębne dokumenty i dziennik.
    Nie musi Pani kontynuować KIPU dla wspomnianego ucznia. Przepis o prowadzeniu KIPU już nie obowiązuje.

    Pozdrawiam
    A

    OdpowiedzUsuń
  21. (napisałam wiadomość, ale coś ją "zjadło")
    Pani Agnieszko dziękuję !!!
    A czy nie będzie lepiej i prościej założyc dziennik dla ucznia i wpisać przedmioty, zajęcia , objęte pomocą?
    Pozdrawiam, Anna

    OdpowiedzUsuń
  22. Może i to jest jakieś rozwiązanie. To jest myśl :)
    Na pewno pomoc winna być udokumentowana i oceniona po jej zakończeniu. Szukajmy w tym roku rozwiązań, a potem podzielmy się czy takie było dobre czy może inne. Ponownie eksperymentujemy :) by było jak najlepiej :)

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  23. Czy dokumentację dotyczącą pomocy psychologiczno-pedagogicznej 2012/2013 czyli KIPU i PDW należało oddać rodzicom uczniów którzy w czerwcu tego roku stali się absolwentami szkoły?

    OdpowiedzUsuń
  24. Tak, oddajemy tylko oryginał KIPU. W szkole zostawiamy kopię KIPU i PDW.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  25. Jak poradzić sobie z uczniami którzy mają opinie o specyficznych trudnościach w uczeniu się - dysleksja w liceum? Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w liceum wydają się nie mieć sensu, z resztą szkoła nie ma możliwości zatrudnić odpowiednich specjalistów

    OdpowiedzUsuń
  26. Jeżeli wychowawca ma załóżmy 4 rodzaje problemów np. zajęcia dyd-wyr z matematyki,j.polskiego, chemii, a jeszcze inne dzieci korzystają z pomocy psychologa/pedagoga to musi założyć 4 dzienniki?

    OdpowiedzUsuń
  27. Mam pytanie czy pedagog szkolny może prowadzić zajęcia korekcyjno-kompensacyjne czy musi mieć skończony kurs, ewentualnie studia podyplomowe dające jemu takie kwalifikacje.

    I jeszcze jedno pytanie dotyczy tego czy w szkołach średnich powinny być prowadzone zajęcia korekcyjno- kompensacyjne. Czy raczej uczeń mający opinie jest zobligowany do pracy własnej.
    Pytam, ponieważ w szkole średniej trudno zorganizować takie zajęcia, ponieważ uczniowie mają mnóstwo zajęć lekcyjnych. Większość z nich dojeżdżają do szkoły, więc nie mogą sobie pozwolić by zostawać po lekcjach na dodatkowe zajęcia. Jak to jest rozwiązane w Państwa szkołach?

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  28. Witaj,
    Do prowadzenia zajęć specjalistycznych,do których należą także zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, potrzebne są uprawnienia czyli ukończony kur kwalifikacyjny lub studia podyplomowe.
    W szkole średniej należy wesprzeć ucznia dyslektycznego, w formie określonych zajęć korygujących jego trudności o ile uczeń tego zechce. Każde zajęcia odbywają się po uzyskaniu zgody rodziców bądź pełnoletnich uczniów. Jeśli nie zgadzają się na tę pomoc decydują się na "samokształcenie".

    Ciekawe jak to wygląda w innych szkołach średnich.

    Napiszcie.

    Ja w takiej nie pracuję :)

    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Ja pracuję w szkole średniej i u nas nie prowadzi się zajęć kor-kompen. z uwagi na brak środków, takie zajęcia mogą być prowadzone z godzin karcianych a u nas żaden n-el nie ma odp.przygotowania.N-le prowadzą kółka dla całej klasy - przygotowując do matury. Gdy obowiązywały KIPu pomoc dotyczyła indywidualnej pracy na lekcji, doradztwa itp rodzice podpisywali że na taką formę się zgadzają . Teraz też nie wiem jak to ma wyglądać???????

    OdpowiedzUsuń
  30. Teraz podobnie, ale zamiast KIPU zakładamy dziennik zajęć pozalekcyjnych. Zgoda także powinna być.

    OdpowiedzUsuń
  31. Witam, mam pytanie kto wg nowego rozporządzenie wchodzi w skład Zespołu czy pedagog i wychowawcy czy tylko pedagog i dyrektor?

    OdpowiedzUsuń
  32. Witam! A co z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, którzy posiadają orzeczenie o potrzebie indywidualnych zajęć rewalidacyjno- wychowawczych? Jakie dokumenty obowiązują tych uczniów w roku szkolny 2013/14? Pozdrawiam!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam,
      Nie pracuję w takiej placówce. Studiowałam jedynie oligofrenopedagogikę i z tego co pamiętam oraz co mówi nowe Rozporządzenie z dn. 23 kwietnia 2013 roku w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim
      jest tak:

      §11.1.Dla każdego uczestnika zajęć opracowuje się indywidualny program zajęć, zawierający w szczególności:

      1) cele realizowanych zajęć;

      2) metody i formy pracy z uczestnikiem zajęć;

      3) zakres współpracy z rodzicami (opiekunami prawnymi) uczestnika zajęć.

      2.Indywidualny program zajęć opracowują prowadzący zajęcia nauczyciele we współpracy z psychologiem oraz, w zależności od potrzeb, z innymi specjalistami pracującymi z dziećmi i młodzieżą, na podstawie diagnozy oraz zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, o którym mowa w § 1 ust. 1, oraz obserwacji funkcjonowania uczestnika zajęć.

      3.Nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym na podstawie dokumentacji zajęć, o której mowa w § 12 ust. 1, w tym indywidualnego programu zajęć, nauczyciele prowadzący zajęcia dokonują okresowej oceny funkcjonowania uczestnika zajęć oraz w razie potrzeby modyfikują indywidualny program zajęć.



      §12.1.Dokumentacja zajęć obejmuje:

      1) orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, o którym mowa w § 1 ust. 1;

      2) dziennik zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla każdego zespołu lub dziennik indywidualnych zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla każdego uczestnika zajęć, prowadzone zgodnie z przepisami w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji;

      3) zeszyt obserwacji.



      1. Zeszyt obserwacji jest prowadzony odrębnie dla każdego uczestnika zajęć przez nauczycieli prowadzących z nim zajęcia.

      2. Zeszyt obserwacji zawiera informacje dotyczące:



      1) zmian w zakresie dużej motoryki (postawa, lokomocja, koordynacja ruchów);

      2) zmian w zakresie małej motoryki (koordynacja ruchów rąk, koordynacja wzrokowo-ruchowa, manipulacja);

      3) podejmowania aktywności własnej (niekierowanej);

      4) koncentracji uwagi podczas aktywności spontanicznej (w zabawie, podczas wykonywania zadania), w tym czasu tej koncentracji;

      5) współdziałania w różnych sytuacjach, w tym czasu tego współdziałania;

      6) opanowywania nowych umiejętności (tempo, trwałość, stopień trudności);

      7) dominującego nastroju i emocji;

      8) gotowości do kontaktów (rodzaje i kierunek kontaktów);

      9) umiejętności w zakresie samoobsługi;

      10) udziału w czynnościach porządkowych;

      11) zachowań trudnych (opis zachowań trudnych i sytuacji, w których występują te zachowania, reakcje nauczyciela na zachowania trudne, zmiany w zachowaniu);

      12) sposobów komunikowania się;

      13) innych istotnych zachowań.

      Pozdrawiam

      Usuń
  33. Wg nowego rozporządzenia Zespołów już nie ma !!!
    Oto co w tej kwestii mówi
    § 19.1. Nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści w przedszkolu, szkole i placówce rozpoznają odpowiednio indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz indywidualne możliwości psychofizyczne uczniów, w tym ich zainteresowania i uzdolnienia.
    Teraz wychowawca lub dyrektor przedszkola lub placówki przejmuje kontrolę nad uczniami wymagającymi objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną. To jemu inni nauczyciele zgłaszają potrzebę opieki nad określonym uczniem. To również wychowawca/dyrektor przedszkola lub placówki zgłasza specjalistom potrzebę udzielenia pomocy w formie zajęć specjalistycznych (socjoterapia, terapia pedagogiczna, zajęcia logopedyczne, terapia dysleksji etc.)

    Dyrektor zamiast wychowawcy może wskazać inną osobę koordynującą tę pomoc.

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może moje pytanie wydać się błahe, ale proszę napisać mi w punktach, co powinnam zrobić, aby dobrze zorganizować i poprowadzić zespół PPP po zmianach - pracuję w placówce specjalnej - z początkiem nowego roku szkolnego do mojej klasy dołączyło dwóch nowych uczniów, dnia 13.09.2013 na radzie pedagogicznej zostały powołane zespoły PP -od czego mam zacząć? pierwsze spotkanie - analiza orzeczenia? drugie - opracowanie IPET? trzecie - ocena efektywności? dyrektor narzucił nam terminy spotkań co dwa miesiące, proszę o pomoc - jestem początkującą osobą i potrzebuję wskazówek, pozdrawiam!

      Usuń
  34. W książce ABC prawne dla dyrektorów szkół (ta książka w formie pliku pdf jest dostępna na stronach ORE)
    http://www.ore.edu.pl/strona-ore/index.php?option=com_phocadownload&view=category&id=179:archiwum&Itemid=1084
    oraz w pozycji Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli.
    W niej są rozdziały dotyczące organizacji działań w zespole.
    Rozporządzenie nie określa dokładnej ilości spotkań i co na każdym z nich być powinno. Określa jedynie w punktach co zespół ma ustalić.
    Przestały istnieć zespoły dla uczniów posiadających opinie p-p. Zaś w przypadku dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego zespoły pozostały i w mocy są zadania zespołu zapisane w rozporządzeniu i z 17.11 2010 roku i w tym po zmianach z 30 kwietnia 2013.
    20. 1. Do zadań zespołu należy:

    1) ustalenie zakresu, w którym uczeń wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, w tym szczególne uzdolnienia;

    2) określenie zalecanych form, sposobów i okresu udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości
    psychofizycznych ucznia, a w przypadku ucznia posiadającego orzeczenie lub opinię, o których mowa w 19 ust. 2 pkt 1 — także z uwzględnieniem zaleceń zawartych w orzeczeniu lub opinii;

    Dyrekcja może ustalić częstotliwość spotkań. W przypadku dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego dokonywanie okresowej oceny efektywności zajęć ma sens. A więc przede wszystkim należy dokonać wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia (mocne strony ucznia, trudności rozwojowe i edukacyjne z uwzględnieniem war. środowiskowych), która jest podstawą do opracowania IPET-u.
    Proszę poczytać i zapoznać się ze szczegółami.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  35. Witam
    W przedszkolu z oddziałem integracyjnym opracowano ipet dla dziecka z opinią ppp. Czy jest to błędem? Dziękuję za uwagi :)

    OdpowiedzUsuń
  36. Witam,
    Opinie, orzecznie o potrzebie nauczania indywidulanego to KIPU (choć już teraz ich nie tworzymy)
    Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego IPET.
    Więc wygląda na to, że błąd w sztuce.
    Chyba, że są jakieś szczegóły sprawy i jakich nie wiem.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  37. Witam.
    A ja muszę poprowadzić zespół w sprawie uczniów z klasy 1, którzy mają opinie ppp. Mamy ustalić formy pomocy, ale nie mam pojęcia na czym to stworzyć. Pomocy. Czy ktoś z Państwa ma jakić dokument?

    OdpowiedzUsuń
  38. W naszej szkole ponadgimnazjalnej w ubiegłym roku pomoc obejmowała 114 uczniów. Cała masa dokumentacji. Oczywiście jeden pedagog ;) Przejęłam właśnie obowiązki pedagoga - przyznam, że jestem zakopana najróżniejszymi zadaniami a pomoc pp nadal nieogarnięta.

    Nasi wychowawcy sami nie garną się do tego, a ja chciałabym im podpowiedzieć jak najprościej to zrobić.
    Myślałam, że osoby które mają zostać objęte pomocą w danej klasie mogłyby być odnotowane w dzienniku lekcyjnym. Inni n-le prowadzą zajęcia dodatkowe, w tym są na nich także (ale nie tylko) uczniowie w związku z objęciem ich pomocą pp. Prowadzą dziennik (biały). Więc chyba byłoby już przesadą zakładanie kolejnego dziennika. Lub zakładanie dzienników dla wszystkich 114 uczniów. Z czego większość zrezygnuje z pomocy, lub będzie to tylko praca bieżąca.
    A tak: wychowawca odpowiednie formy i metody wpisuje do dziennika zajęć. Nauczyciele w swoich dziennikach (białych) mają tematy, daty spotkań etc. i wtedy też dla uczniów, którzy korzystają z bieżącej pracy wystarczyłby już tylko wpis w dzienniku wychowawcy.

    Co Wy na to?
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  39. no dobrze, czyli w przedszkolu dla dzieci z opiniami również białe dzienniki zajęć pozalekcyjnych? Pedagog prowadzi dziennik biały a wychowawcy mogą wpisy robić w dzienniku grupy?

    OdpowiedzUsuń
  40. Tak sądzę. To kwestia ustalenia między Panią a Pedagogiem, jak to będziecie Panie dokumentować. Zasadniczo chodzi o ustalenie i odnotowanie celów tej pomocy, rodzaju, form, dokonania ewaluacji końcowej lub okresowej (jeśli jest taka potrzeba). Nie wiem co odnotowuje pedagog. Jeśli on opisał w/w zagadnienia w swoim dzienniku to Pani może w swoim odnotowywać tylko obecność dzieci na zajęciach. Ważne, by dzieci potrzebujące pomocy nie zostały pominięte i by objęte były stosowną do ich dysfunkcji pomocą. Biały dziennik to na pewno dobra forma udokumentowania tejże pomocy.
    Jeśli odpowiedź jest zbyt ogólna, proszę sprecyzować pytania :)
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  41. Jak wygląda realnie pomoc psychologiczno- pedagogiczna w szkołach ponadgimnazjalnych? Jakie obecnie obowiązują dokumenty, czy tylko białe dzienniki i pisemne ustalenie form pomocy dla ucznia, które otrzymuje rodzic, czy jeszcze jakieś dokumenty typu powołanie zespołu...i inne?

    OdpowiedzUsuń
  42. "Biały" dziennik - tak. W nim stosowne ustalenia do pracy z uczniem. Zespół - nie. Wychowawca koordynuje tę pomoc, z pomocą pedagoga czy psychologa szkolnego lub/oraz nauczycielami przedmiotów.
    Zgoda na tę pomoc rodzica lub pełnoletniego ucznia :) Proszę pytać jeśli potrzebnych jest więcej informacji.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  43. Mam pytanie dotyczące tych białych dzienników. pracuję jako pedagog w szkole ponadgimnazjalnej, mamy koło 30 uczniów objętych ppp z tymże są tam nie tylko te z opiniami, ale np z przewlekłymi chorobami, typu depresja, padaczka cukrzyc.I pytanie czy w tych białych dziennikach mam tylko zapisać tą młodzież, która chodziła do mnie na prawie systematyczne dodatkowe zajęcia wyrównawcze, czy też powinnam wpisać te wszystkie dzieciaki objęte ppp. Przecież w swoim dzienniku również dokumentuję pomoc udzielaną tym uczniom z różnymi schorzeniami.
    Pilnie proszę o pomoc

    OdpowiedzUsuń
  44. Witam Panią :)

    Czy Pani sama udziela tej 30-tce pomocy pp? Czy robią to jeszcze inni nauczyciele? Jeśli robią to tez inni to właśnie te osoby prowadzą dziennik dla tego ucznia (grupy uczniów o w miarę jednorodnych problemach). Jeśli Pani ma "swoich stałych", nad którymi sprawuje opiekę, to właśnie tym Pani zakłada dziennik. Owszem w naszych przeznaczonych do pracy pedagoga dziennikach wpisujemy wszystkie sprawy bieżące, ale to jedna sprawa. Inną jest dokumentowanie pomocy p-p jakiej udzielamy uczniom. Tę dokumentujemy w "białym" dzienniku.
    Proszę pytać jeśli potrzeba Pani bardziej szczegółowych wyjaśnień
    Pozdrawiam :) Dobrego wieczoru.

    OdpowiedzUsuń
  45. Dziękuję za informacje. Ale będę dalej pytać ;). Czyli w tym białym dzienniku powinnam umieścić osoby chore na różne przewlekłe choroby, a także uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się? Nawet jeśli oni pojawiają się u mnie na spotkaniach niesystematycznie? Rety dla mnie to powielanie dokumentacji ;/

    Serdecznie pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  46. Ja bym oddzieliła - osobny dziennik dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (nawet jeśli bywają rzadko) i osobny dla uczniów z chorobami przewlekłymi. A więc dwa białe dzienniki i już:) Ano mamy tej dokumentacji, mamy !!!
    dobrej nocy :)

    OdpowiedzUsuń