piątek, 28 października 2011

Opinia "o dysleksji" a NIEPUBLICZNA poradnia p-p






Zapytano mnie dzisiaj w e-mailu:

Czy ważne są opinie o dysleksji z  niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Czy uwzględni je każdy dyrektor przy podawaniu danych uczniów do OKE?

Odpowiadam: TAK ! a na potwierdzenie

Na stronie
na pytanie:

Czy w świetle nowych regulacji prawnych poradnie niepubliczne będą mogły wydawać opinie o specyficznych trudnościach w uczeniu się?
Nowe rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych nie mówi o kompetencjach poradni niepublicznych w /w wymienionym zakresie, co wyraźnie określone było we wcześniejszym rozporządzeniu.
Ekspert MEN odpowiada:

W przypadku, gdy akt prawny mówi o poradni nie precyzując jej rodzaju, należy przez to rozumieć zarówno poradnię publiczną i niepubliczną. Gdy prawodawca ogranicza kompetencje poradni, wskazuje jej rodzaj, np. orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego i opinie o  potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka mogą wydawać tylko poradnie publiczne.

Już teraz, na podstawie przepisów ustawy o systemie oświaty, niepubliczne poradnie psychologiczno pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne, mogą wydawać opinie o specyficznych trudnościach w uczeniu się.



Pozdrawiam wieczornie
Pedagog w akcji :) 

Prawdę mówiąc - Krzysztof Ziemiec

"Prawdę Mówiąc"




Na prośbę znanego nam P. Krzysztofa Ziemca przesyłam informację. Zachęcam do przekazania tej informacji w naszych środowiskach  i do obejrzenia tego programu. 

Kochani mam prośbę. w celach promocji wartościowego programu wysylam  taką "zajawkę", że gościem programu "Prawdę Mówiąc" w tę sobotę o g. 20.00 w TVP INFO będzie Wanda Półtawska, wlaśnie obchodząca swoje 90 urodziny! Ona niemal nie udziela wywiadów, a tym bardziej do TV, a mnie się udało ją namówić! Myślę, że wartościowa pozycja! Tym bardziej na tle innych...
Podaj dalej tę info! :-)
Dziękuję i pozdrawiam i przesyłam próbkę Jej wypowiedzi!
K.Ziemiec

O AUTORYTETACH
Dzisiaj młodzi ludzie nie mają autorytetów. Dzisiaj nawet rodzice nie zasługują na podziw. A młodzież chce podziwiać! To jest to, co Ojciec Święty mówił w Paryżu. Obcowanie człowieka z człowiekiem jest na bazie podziwu. Wzajemny podziw i wzajemna czułość. Ustalając z Ojcem Świętym, młodszym biskupem w Krakowie, program duszpasterstwa rodzin, robiliśmy program zajmowania się dziećmi od przedszkola do uniwersytetu, jednocześnie zajmowania się ich rodzicami i nauczycielami. W tej chwili staram się bardziej wychować rodziców niż ich dzieci, dlatego, że dzieci przejmują od rodziców to, co mają rodzice. Jak w rodzicach jest zero do przekazania, to dzieci korzystają tylko z tego, co świat niesie. A dom powinien ochronić młodzież przed światem. Jest zagrożona rodzina. W Polsce co roku zwiększa się liczba rozwodów. On (Jan Paweł II – przyp. Ja) cierpiał nad tym, Dlatego tyle dokumentów, tyle kongresów, tyle inicjatyw, żeby ratować zagrożoną świętość rodziny.

Zachęcam
Pedagog w akcji

czwartek, 27 października 2011

Opinie i orzeczenia a nowe regulacje

OPINIE I ORZECZENIA WYDANE
PRZED WEJŚCIEM W ŻYCIE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH



Warto przypominieć: 


Wszystkie opinie wydane przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne, na podstawie rozporządzenia w sprawie warunków i sposobów oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, ważne w dniu wejścia w życie ww. rozporządzenia zachowują ważność na kolejne etapy edukacyjne.


WAŻNE!


Dotychczasowa opinia w sprawie dostosowania wymagań edukacyjnych u ucznia lub absolwenta, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, stanowi podstawę dostosowania warunków przeprowadzania sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe do jego potrzeb i możliwości.

Ta opinia stanowi także podstawę dostosowania wymagań edukacyjnych, wynikających z programu nauczania do potrzeb i możliwości ucznia (słuchacza) przez cały okres kształcenia.

 
WAŻNE!
W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, dla którego był opracowany indywidualny program edukacyjny (IPE), dostosowanie wymagań następuje na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego oraz ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjnym (§ 3 ust. 1 rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie oceniania…).

Pedagog w akcji
Pozdrawiam


niedziela, 23 października 2011

Dżdżownica w uprzęży

Ortografia łatwa i przyjemna




Polecam Wam blog pedagoga ze Stalowej Woli  Ewy Katy:  http://ortografia-ek.blogspot.com/.
To miejsce poświęcone  ortografii na wesoło z wykorzystaniem metod aktywizujących, które można wykorzystać podczas nauki ortografii w edukacji wczesnoszkolnej lub klasach 4-6 szkoły podstawowej.
Znajdziecie tam scenariusze zabaw, do wykorzystania na lekcjach w całości poświęconych nauce ortografii lub jako pojedyncze metody stanowiące część lekcji języka polskiego.

Polecam, bo Ewę znam, a ona zna się na tym, o czym pisze na blogu http://ortografia-ek.blogspot.com/.

czwartek, 20 października 2011

LUCKY - Jason Mraz

Dla miłej odmiany i na dowód tego, że Pedagog w akcji też potrafi odpoczywać.


Tego lubię posłuchać w jesienny wieczór.


Ciepłego wieczoru :)

Odpoczywający Pedagog

wtorek, 18 października 2011




ZADANIA ZESPOŁÓW


Zadania członków zespołu jasno określa Rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach:


1.      ustalenie zakresu, w którym uczeń wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, w  tym szczególne uzdolnienia,

  1. określenie zalecanych form, sposobów i okresu udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, z uwzględnieniem jego indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych – a w przypadku ucznia posiadającego opinię lub orzeczenie – także z uwzględnieniem zaleceń tam zawartych,
  2. zaplanowanie działań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego i sposobu ich realizacji – w przypadku ucznia gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej,
  3. założenie i prowadzenie Karty Indywidualnych Potrzeb Ucznia,
  4. opracowanie dla ucznia Planu Działań Wspierających – a dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego,

poniedziałek, 17 października 2011

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna - ETAPY ORGANIZACJI

Jak krok po kroku zorganizować
pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole
i kto za co odpowiada?


ZADANIA KOORDYNATORA

Koordynatorem prac zespołu jest najczęściej wychowawca klasy. On zna najlepiej swoją klasę, współpracuje z nauczycielami uczącymi w „jego” klasie”, zna rodziców dzieci, którym pomoc będzie udzielana.

Do jego obowiązków należy:

  1. ustalenie terminu i miejsca spotkania ZESPOŁU
  2. powiadomienie o tym fakcie dyrektora oraz członków Zespołu,
  3. jeśli jest taka potrzeba to, w imieniu członków zespołu pracującego z uczniem, wnioskowanie do dyrektora o zaproszenie na spotkanie przedstawiciela poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej,
  4. kompletowanie dokumentacji ucznia (opinia/orzeczenie poradni, dane z obserwacji i pomiarów pedagogicznych itp.),

niedziela, 16 października 2011

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna - ETAPY ORGANIZACJI


Jak krok po kroku zorganizować
pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole
 i kto za co odpowiada?



ZADANIA DYREKTORA

Dyrektor ma obowiązek:
 
 
1. Zapoznać Radę Pedagogiczną ze zmianami dotyczącymi pomocy psychologiczno-pedagogicznej w świetle Rozporządzenia MEN z dn. 17 listopada 2010 roku w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.










UWAGA! W przypadku uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną w roku szkolnym 2010/2011, co do których planowana jest od 1 września 2011 r. kontynuacja tej pomocy - ZESPOŁY muszą najpierw dokonać oceny efektywności pomocy udzielanej obecnie.

3. Do 31 marca 2011 r. (w przedszkolach i gimnazjach oraz szkołach specjalnych wszystkich typów), a do 31 marca 2012 r. (w szkołach podstawowych i ponadgimnazjalnych - ogólnodostępnych i integracyjnych) utworzyć dla uczniów Zespoły, które podejmą się ustalenia zakresuw jakim uczniowie ci wymagają pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, w tym szczególne uzdolnienia – zalecanych form, sposobów i okresu udzielania uczniowi tej pomocy.


4. Wyznacza osobę koordynującą pracą ZESPOŁU. Jest nim najczęściej wychowawca klasy.

5. Do 30 kwietnia 2011 r. (w przedszkolach i gimnazjach oraz szkołach specjalnych wszystkich typów), oraz do 30 kwietnia 2012 r. (w szkołach podstawowych i ponadgimnazjalnych - ogólnodostępnych i integracyjnych) - na podstawie zaleconych przez zespoły form, sposobów i okresów udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej - ustalić dla uczniów formy, sposoby i okresy oraz wymiar godzin udzielania im tej pomocy od roku szkolnego 2011/2012 (w przedszkolach i gimnazjach oraz szkołach specjalnych wszystkich typów) i 2012/2013 (w szkołach podstawowych i ponadgimnazjalnych - ogólnodostępnych i integracyjnych).

6. Zawiadamia rodziców ucznia o terminie spotkania ZESPOŁU oraz o ustalonych formach, sposobach i okresie udzielania pomocy uczniowi oraz o wymiarze godzin.


2. Zaplanować i przedstawić zasady organizacji ZESPOŁU planującego i koordynującego udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej wszystkim uczniom, którzy posiadają:
o    orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
o    orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego,
o    orzeczenie o potrzebie indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego
o    lub opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej,
oraz uczniom, którzy nie posiadają
o    orzeczenia lub opinii, u którego nauczyciel lub specjalista stwierdził – ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne – potrzebę objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną.

poniedziałek, 10 października 2011

Zwolnij - jak on !

W takich oto okolicznościach jesieni

   


spotkałam nad Zalewem Zemborzyckim 

k o g o ś

kogo bym się nie spodziewała



niedziela, 9 października 2011

Pedagogiczna Akademia NATANA

Ciekawie, sprawnie i z pomysłem!!!




Mały przerywnik od KIPU, PDW czy IPET-ów. Przeczytaj do końca.

Już po raz kolejny startuje Pedagogiczna Akademia NATANA! Tym razem w sesji jesiennej 2011 r. proponujemy wszystkim chętnym 6 warsztatów. Zajęcia warsztatowe będą odbywać się w Lublinie, na ul. Misjonarskiej 4.
Pod tym linkiem znajdziesz terminarz i tytuły warsztatów polecane w tym semestrze: http://www.pokojnauczycielski.natan.pl/index.php/terminarz.html.
Pod tym cennik oraz sposób zgłoszenia się na warsztat:
http://www.pokojnauczycielski.natan.pl/index.php/zgoszenia-i-cennik.html 

SZCZERZE POLECAM !

Szczegółowe informacje nie tylko o Pedagogicznej Akademii NATANA, w skrócie PAN,  znajdziecie Państwo na stronach naszego serwisu pedagogicznego: http://www.pokojnauczycielski.natan.pl/

 
Do zobaczenia na PAN-ie - Panowie i Panie

Pedagog w akcji

PDW_język polski klasa III

PDW_zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z języka polskiego dla klasy III




PDW na zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z języka polskiego może wyglądać tak.
Mojej koleżance polonistce dziękuję za zgodę na opublikowanie tego PDW. Krysiu - DZIĘKUJĘ :)

sobota, 8 października 2011

PDW_grupa socjoterapeutyczna

PDW dla grupy osób uczestniczących w zajęciach socjoterapeutycznych




Zajęcia socjoterapeutyczne organizuje się dla uczniów z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne zajęcia. Prowadzą je nauczyciele posiadający  posiadający przygotowanie w  zakresie pracy o  charakterze terapeutycznym lub socjoterapii. Liczba uczestników zajęć wynosi do 10 uczniów a czas trwanie zajęć wynosi 60 minut. Poniżej zamieszczam propozycję PDW opracowaną w naszej szkole.

PDW_terapia dysleksji





Prezentuję Wam PDW dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się potocznie określanych DYSLEKTYKAMI. Dzięki uprzejmej zgodzie moich miłych koleżanek mogę udostępnić nasz pomysł szerszemu kręgowi zainteresowanych.

sobota, 1 października 2011

IPET_Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny

KROK 6



Dla każdego ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego zespół opracowuje Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET). Traktuj ten IPET jaką kolejną propozycję do modyfikacji.
Gdyby ktoś jeszcze nie był pewien, to przypominam, że IPET "zawiera" w sobie PDW (plan działań wspierających). Zatem PDW piszemy tylko dla uczniów, którym założyliśmy KIPU.

Pozdrawiam jesiennie
Pedagog w akcji