IPET - upośledzenie w stopniu umiarkowanym i wada wzroku
Zgodnie z obietnicą zamieszczam pierwszy przykład IPET-u skonstruowany dla dziecka z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym i z wadą wzroku.
Proszę zamieszczane przykłady traktować jako propozycję, a nie wyrocznię. Każdy zespół tworzący IPET - wychowawca, pedagog wspierający, psycholog, nauczyciele poszczególnych przedmiotów etc. - może wybrać sposób w jaki on będzie skonstruowany. Ważne jest, by taki dokument zawierał elementy zawarte w rozporządzeniu wskazującym na to, co powinno się w IPE-cie znaleźć
Jutro kolejny przykład :)
Pozdrawiam Was
Pedagog w akcji
Ten IPET chyba nie jest przeznaczony dla dziecka z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym tylko lekkim. Stopień umiarkowany kwalifikuje dziecko do zespołów edukacyjno - terapełtycznych, gdzie zakres materiału jest diametralnie różny od zawartego w ipecie.
OdpowiedzUsuńZgodzę się z tym, że z dzieckiem upośledzeniem w stopniu umiarkowanym pracuje się blokowo (jeśli dziecko uczy się w trybie nauczania indywidualnego), ale nie oznacza to, że takiemu dziecku nie pisze się IPET-u. IPET (wg nowych rozporządzeń) piszemy każdemu dziecku posiadającemu orzeczenie do kształcenia specjalnego. W szkole masowej może uczyć dziecko nawet z upośledzeniem w stopniu głębokim. Ponadto (takie jest moje doświadczenie) w szkole masowej nie ma takich zespołów edukacyjno-terapeutycznych, są klasy integracyjne w których te dzieci się uczą. W wielu zaś szkołach nawet takich klas nie ma, nie mówiąc o zespołach edukacyjno-terapeutycznych.
OdpowiedzUsuńJeśli Pana doświadczenie jest inne to proszę o informację, materiał, przykład etc.
Jednym słowem proszę podzielić się swoją wiedzą :)
Pozdrawiam
Pierwszy raz słyszę o takich zespołach o jakich pisze osoba, która umieściła komentarz z dn. 7 stycznia. Jeśli chodzi tu o IPET dziecka z upośledzeniem umiarkowanym, które uczy się w klasie integracyjnej to przecież jest z klasą na wszystkich lekcjach, bierze udział w zajęciach, jakie ma cała klasa. Jeśli jest możliwość uczestniczy w specjalistycznych zajęciach, a podczas lekcji następuje głęboka indywidualizacja pracy. Dziecko jest na j. polskim, j. angielskim nawet na fizyce i na biologii. Po to rodzice je do takiej szkoły ogólnodostępnej zapisali, żeby było uczone ze zdrowymi dziećmi, a nie w jakimś oddzielnym zespole. W ramach różnych przedmiotów gimnazjalnych staram się planować i realizować podstawę programową dla uczniów upośledzonych w stopniu umiarkowanym. Dziecko wykonuje zadania zaplanowane na miarę jego możliwości i w maksymalnym możliwym zakresie jest włączone w pracę całej klasy. Jeszcze raz podkreślam, o to chodzi rodzicom gdy do takiej szkoły umiarkowanie upośledzone dziecko zapisują. IPET ma napisany zgodnie z rozporządzeniem, a żeby uwzględnić inną podstawę programową został dodany zakres treści w bardzo szczegółowej postaci. Na taki problem warto spojrzeć całościowo. To jest przykład, propozycja. Jeśli inni stworzyli taki IPET inaczej, mogą się swoim pomysłem podzielić.
OdpowiedzUsuńdobrego wieczoru
Wydaje mi się ,że w tym IPecie zabrakło dostosowania treści i działań uwzględniających możliwości wzrokowe ucznia -podana jest wada wzroku.Możliwe ,że powinny być zajęcia z tyflopedagogiem .
UsuńWarto to spostrzeżenie wziąć pod uwagę. Dziękuję.
OdpowiedzUsuń