sobota, 7 stycznia 2012

IPET_przykład 1


IPET - upośledzenie w stopniu umiarkowanym i wada wzroku



Zgodnie z obietnicą zamieszczam pierwszy przykład IPET-u skonstruowany dla dziecka z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym i z wadą wzroku.
Proszę zamieszczane przykłady traktować jako propozycję, a nie wyrocznię. Każdy zespół tworzący  IPET - wychowawca, pedagog wspierający, psycholog, nauczyciele poszczególnych przedmiotów etc. - może wybrać sposób w jaki on będzie skonstruowany. Ważne jest, by taki dokument zawierał elementy zawarte w rozporządzeniu wskazującym na to, co powinno się w IPE-cie znaleźć



Jutro kolejny przykład :)


Pozdrawiam Was

Pedagog w akcji

5 komentarzy:

  1. Ten IPET chyba nie jest przeznaczony dla dziecka z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym tylko lekkim. Stopień umiarkowany kwalifikuje dziecko do zespołów edukacyjno - terapełtycznych, gdzie zakres materiału jest diametralnie różny od zawartego w ipecie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Zgodzę się z tym, że z dzieckiem upośledzeniem w stopniu umiarkowanym pracuje się blokowo (jeśli dziecko uczy się w trybie nauczania indywidualnego), ale nie oznacza to, że takiemu dziecku nie pisze się IPET-u. IPET (wg nowych rozporządzeń) piszemy każdemu dziecku posiadającemu orzeczenie do kształcenia specjalnego. W szkole masowej może uczyć dziecko nawet z upośledzeniem w stopniu głębokim. Ponadto (takie jest moje doświadczenie) w szkole masowej nie ma takich zespołów edukacyjno-terapeutycznych, są klasy integracyjne w których te dzieci się uczą. W wielu zaś szkołach nawet takich klas nie ma, nie mówiąc o zespołach edukacyjno-terapeutycznych.
    Jeśli Pana doświadczenie jest inne to proszę o informację, materiał, przykład etc.
    Jednym słowem proszę podzielić się swoją wiedzą :)

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Pierwszy raz słyszę o takich zespołach o jakich pisze osoba, która umieściła komentarz z dn. 7 stycznia. Jeśli chodzi tu o IPET dziecka z upośledzeniem umiarkowanym, które uczy się w klasie integracyjnej to przecież jest z klasą na wszystkich lekcjach, bierze udział w zajęciach, jakie ma cała klasa. Jeśli jest możliwość uczestniczy w specjalistycznych zajęciach, a podczas lekcji następuje głęboka indywidualizacja pracy. Dziecko jest na j. polskim, j. angielskim nawet na fizyce i na biologii. Po to rodzice je do takiej szkoły ogólnodostępnej zapisali, żeby było uczone ze zdrowymi dziećmi, a nie w jakimś oddzielnym zespole. W ramach różnych przedmiotów gimnazjalnych staram się planować i realizować podstawę programową dla uczniów upośledzonych w stopniu umiarkowanym. Dziecko wykonuje zadania zaplanowane na miarę jego możliwości i w maksymalnym możliwym zakresie jest włączone w pracę całej klasy. Jeszcze raz podkreślam, o to chodzi rodzicom gdy do takiej szkoły umiarkowanie upośledzone dziecko zapisują. IPET ma napisany zgodnie z rozporządzeniem, a żeby uwzględnić inną podstawę programową został dodany zakres treści w bardzo szczegółowej postaci. Na taki problem warto spojrzeć całościowo. To jest przykład, propozycja. Jeśli inni stworzyli taki IPET inaczej, mogą się swoim pomysłem podzielić.

    dobrego wieczoru

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wydaje mi się ,że w tym IPecie zabrakło dostosowania treści i działań uwzględniających możliwości wzrokowe ucznia -podana jest wada wzroku.Możliwe ,że powinny być zajęcia z tyflopedagogiem .

      Usuń
  4. Warto to spostrzeżenie wziąć pod uwagę. Dziękuję.

    OdpowiedzUsuń