Jaką dokumentację powinien prowadzić pedagog szkolny?
Dowiemy się o tym z dwóch ostatnich nowelizacji rozporządzenia MENiS z dn. 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegi nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (DZ.U. z 2002 r. Nr 23, poz. 225).
W nim zawarte są przepisy, których musimy przestrzegać. Jednak dyrektor placówki, która podejmuje różnorodną działalność, może zobowiązać pedagoga szkolnego do wypełniania i dokumentowania zleconych przez niego zadań.
CO ZATEM DLA PEDAGOGA JEST DOKUMENTACJĄ KONIECZNĄ I OBOWIĄZKOWĄ?
Nowelizacja wyżej wspomnianego rozporządzenia z dnia 16 lipca 2009 r. wskazuje, że:
- pedagog ma obowiązek prowadzić dziennik, do którego wpisuje:
· plan swoich zajęć,
· zajęcia i czynności przeprowadzone w poszczególnych dniach,
· wykaz dzieci, uczniów lub wychowanków zakwalifikowanych do różnych form pomocy, w szczególności pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
· informacje o kontaktach z osobami i instytucjami, z którymi pedagog lub psycholog współdziała przy wykonywaniu swoich zadań.
W kolejnej nowelizacji tego rozporządzenia z dn. 24 sierpnia 2010 r. czytamy, że:
2. pedagog ma obowiązek dokumentowania zajęć innych niż obowiązkowe w odrębnych dziennikach:
· dzienniku zajęć dydaktyczno- wyrównawczych i specjalistycznych oraz innych zajęć, które nie są wpisywane odpowiednio do dziennika zajęć przedszkola, dziennika lekcyjnego, dziennika zajęć w świetlicy i dziennika zajęć wychowawczych, jeżeli jest to uzasadnione koniecznością dokumentowania przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej