Strony

środa, 19 września 2012

Dokumentacja pedagoga szkolnego

Jaką dokumentację powinien prowadzić pedagog szkolny?




Dowiemy się o tym z dwóch ostatnich nowelizacji rozporządzenia MENiS z dn. 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegi nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (DZ.U. z 2002 r. Nr 23, poz. 225).

W nim zawarte są przepisy, których musimy przestrzegać. Jednak dyrektor placówki, która podejmuje różnorodną działalność, może zobowiązać pedagoga szkolnego do wypełniania i dokumentowania zleconych przez niego zadań.

CO ZATEM DLA PEDAGOGA JEST DOKUMENTACJĄ KONIECZNĄ I OBOWIĄZKOWĄ?

Nowelizacja wyżej wspomnianego rozporządzenia z dnia 16 lipca 2009 r. wskazuje, że:

  1. pedagog ma obowiązek prowadzić dziennik, do którego wpisuje:

·         plan swoich zajęć,
·         zajęcia i czynności przeprowadzone w poszczególnych dniach,
·         wykaz dzieci, uczniów lub wychowanków zakwalifikowanych do różnych form pomocy, w szczególności pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
·         informacje o kontaktach z osobami i instytucjami, z którymi pedagog lub psycholog współdziała przy wykonywaniu swoich zadań.

W kolejnej nowelizacji tego rozporządzenia z dn. 24 sierpnia 2010 r. czytamy, że:

2. pedagog ma obowiązek dokumentowania zajęć innych niż obowiązkowe w odrębnych dziennikach:

·        dzienniku zajęć dydaktyczno- wyrównawczych i specjalistycznych oraz innych zajęć, które nie są wpisywane odpowiednio do dziennika zajęć przedszkola, dziennika lekcyjnego, dziennika zajęć w świetlicy i dziennika zajęć wychowawczych, jeżeli jest to uzasadnione koniecznością dokumentowania przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej


wtorek, 11 września 2012

Odmowa udziału w lekcji


Koleżanki i Koledzy Nauczyciele
polecam Wam prawdziwy hit wydawniczy

książka

"Odmowa udziału w lekcji"





Praca zbiorowa pod redakcją Zbigniewa Barcińskiego
Seria wydawnicza: Interwencja wychowawcza w szkole
Lublin 2012, Wydawnictwo NATAN

Format B5, Ilość stron: 174

ISBN 978-83-932010-5-1
Cena książki: 24,99


Książka Odmowa udziału w lekcji poświęcona jest różnego rodzaju zachowaniom, które można określić jako odmowę ze strony uczniów skupienia się na treściach i zadaniach proponowanych przez nauczyciela. Do takich „odmownych” zachowań można zaliczyć: drobne rozmowy czy zabawy uczniów, krzyki, rzucanie papierów, zajęcie się innymi rzeczami niż lekcja, chodzenie między ławkami, wychodzenie z klasy, żarty, wygłupy, klasowy chaos, harmider, bałagan czy wagary. Jak reagować na takie zachowania uczniowskie? Jak przeprowadzić interwencję w takich sytuacjach? Odpowiedzi na to pytanie służy analiza 29 konkretnych szkolnych historii opisujących działania nauczycieli, którzy zetknęli się z takimi zachowaniami uczniów i próbowali sobie jakoś z nim poradzić.

W serwisie www.natan.pl można zapoznać się ze spisem treści,  pobrać darmowy fragment książki oraz dokonać jej zakupu.

Opinia o książce: To świetny i praktyczny poradnik dla nauczycieli, wychowawców i studentów. Zawiera analizy wielu konkretnych, trudnych sytuacji wychowawczych, z którymi spotykamy się na zajęciach lekcyjnych. Pomaga zrozumieć zachowania uczniów i nauczycieli. Uczy, jak skutecznie rozwiązywać problemy wychowawcze. Serdecznie polecam tym, którzy chcieliby stać się autorytetem dla uczniów
(Jolanta Gawrylak, nauczycielka matematyki w gimnazjum).

Ja także serdecznie polecam tę książkę, ponieważ  napisał ją mój długoletni znakomity kolega Zbyszek, świetny trener, pedagog, mój przewodnik po arkanach sztuki prowadzenia zajęć warsztatowych z wykorzystaniem metod aktywizujących.


Pozdrawiam i owocnej lektury życzę
PwA

poniedziałek, 3 września 2012

Stres powakacyjny-jak sobie z nim poradzić

Jak zminimalizować stres związany z kończącymi się wakacjami i powrotem do szkoły?




W minionym roku zamieściłam wskazówki dotyczące stresu związanego z powrotem do szkoły.

Dzisiaj przypominajka, a drugą część znajdziecie pod tym linkiem: http://pedagogwakcji.blogspot.com/2011/08/stres-powakacyjny-czii.html


Kilka wskazówek dla Wszystkich - uczniów i nauczycieli.
część I

 
1.      Wiedz o tym, że niemal każda osoba wracająca po długim wypoczynku do zajęć szkolnych czy zawodowych odczuwa podobny stres i niechęć – ALE PAMIĘTAJ TO MINIE PO KILKU DNIACH!!!
2.      ZAAKCEPTUJ TEN STAN  tj. lekkie rozleniwienie, rozdrażnienie, gorszy humor czy spadek nastroju. Daj sobie ten czas i nie rób sobie wyrzutów sumienia, że jesteś „niepozbierany”.

sobota, 1 września 2012

PDW do 30 września


Już piszemy PDW



Przypominam nauczycielom szkół podstawowych i ponadgimnazjalnych, że do 30 września 2012 roku należy napisać  Plany Działań Wspierających (PDW) uczniom, dla których założono KIPU (Kartę Indywidualnych Potrzeb Ucznia) oraz IPET dla dzieci i młodzieży posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. To Wasze pierwsze PDW jakie stworzycie. Powodzenia!!!

Pod poniższymi  linkami (jest ich więcej)  znajdziecie szczegółowe informacje jak to zrobić:
Wpisując  słowo PDW w zakładkę "Szukaj w tym blogu" znajdującym sie po Twojej lewej stronie, pod moim zdjęciem :),  "wyskoczą" Ci wszystkie posty jakie zamieściłam na ten temat.

Życzę miłej lektury i pisania.
PwA