piątek, 28 grudnia 2012

Niedosłuch


Uczeń z niedosłuchem



Dzisiaj obiecana prezentacja n/t dostosowania wymagań edukacyjnych do potrzeb edukacyjnych i wychowawczych ucznia
z niedosłuchem. 


Poniżej główne wskazania do pracy:

 

 PwA

8 komentarzy:

  1. Nie zgadzam się ze stwierdzniem, że uczeń musi siedzieć w pierwszej ławce w rzędzie od okna. Dziecko z niedosłuchem musi oczywiście siedzieć w dobrze oświetlonym miejscu, ale najmniej narażonym na hałas.Nawet zamknięte okno niejednokrotnie nie pomoże.

    Ponadto inaczej należy dostosować wymagania dla ucznia z obystronn ym niedosłuchem, inaczej z prawostronnym a jeszcze inaczej z lewostronnym.

    OdpowiedzUsuń
  2. Chętnie poznam konkretne propozycje dostosowania wymagań dla ucznia z niedosłuchem obustronnym, prawo i lewostronnym. Proszę o takie propozycje. Zwłaszcza osoby pracujące na co dzień z takimi uczniami.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Pracowałam bardzo długo z dziećmi i młodzieżą z problemami słuchowymi. Moje osobiste dziecko ma prawostronną głuchotę.
    Problem ten jest bardziej złożony.
    Dziecko z lewostronnym uszkodzeniem słuchu ma przede wszystkim problem z kontrolowaniem swoich własnych emocji. Spowodowane to jest tym, że dziecko nie jest w stanie dokonać analizy danych zawartych w substancji suprasegmantalnej wypowiedzi, a mianowicie barwy głosu, jego natężenia czy melodii i tym samym nie może ocenić stanu emocjonalnego innych osób. Powoduje to u dziecka zagrożenie, niepokój, lęk, często izolację lub agresje. Utrudnia to też kontakt z rówieśnikami i nauczycielami.
    W nauce dziecko z lewostronnym uszkodzeniem słuchu preferuje przedmioty ścisłe. Ma często trudności z przedmiotami humanistyczny mi na skutek braku umiejętności całościowego postrzegania problemów oraz dostrzegania zagadnień estetycznych i emocjonalnych. Mogą też pojawić się problemy z odbiorem muzyki, poczuciem rytmu, odtwarzaniem melodii itp.

    Przy prawostronnym uszkodzeniu słuchu, zwłaszcza kiedy powstało ono w okresie rozwoju mowy, czyli praktycznie do 7 roku życia mogą występować i z doświadczenia wiem, że prawie zawsze występują trudności w przyswajaniu mowy oraz w kształtowaniu się umiejętności komunikacyjnych.
    Występują też problemy w przyswajaniu wiedzy wymagającej logicznego porządkowania faktów, dlatego dziecko wymaga pomocy w:
    - przyswajaniu ortografii,
    - nauczaniu przedmiotów ścisłych,
    - uczeniu syntetycznego ujmowania faktów,
    - uczeniu koncentracji na wybranych zagadnieniach, ponieważ uczeń często wyłącza się z toku lekcji i przenosi uwagę na inne rzeczy.
    Mogą też pojawić się trudności z nauką czytania i pisania na skutek ograniczenia umiejętności słuchowej analizu i syntezy głoskowej oraz w wyniku zaburzeń lateralizacji słuchowej

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. trele mrele ... Moja córka ma lewostronny niedosłuch i jest kiepska z przedmiotów ścisłych ,za to z ortografii mistrzyni i pisze świetne teksty.

      Usuń
    2. Tylko po co to "trele morele"? ;)
      Każde dziecko jest inne, a wskazówki i stwierdzenia uogólnione. To fajnie, że Pani córka jest w tym obszarze bardzo sprawna, czuje się i jest mistrzynią. Tylko się cieszyć :) Byłoby super, gdyby Pani podzieliła się z nami funkcjonowaniem córki właśnie w tym zakresie oraz innymi problemami i radościami na jakie napotyka Pani wraz z córką w jej edukacji i życiu z niedosłuchem. Zachęcam
      Pozdrawiam słonecznie :)

      Usuń
  4. Bardzo dziękuję Superbelferko:) Bardzo sobie cenię osoby, które chcę podzielić się swoim życiowym doświadczeniem. I bardzo Ci za to dziękuję.
    Pozdrawiam serdecznie.
    A

    OdpowiedzUsuń
  5. nie działa mi ta prezentacja, czy jest aktywna jeszcze?

    OdpowiedzUsuń
  6. Tak, działa i jest aktywna. Przynajmniej z pozycji mojego komputera. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń