poniedziałek, 31 grudnia 2012

Do Siego Roku 2013

NIECH NOWY 2013 ROK

będzie dla Was szczęśliwy, 
obfituje w zdrowie i w pomyślność
niech sprawy trudne znajdują zawsze pozytywny obrót, 
a na Waszej drodze niech pojawiają się tylko dobrzy i mądrzy ludzie




Pozdrawiam noworocznie 
Pedagog w Akcji
AGNIESZKA SZAJDA 

piątek, 28 grudnia 2012

Pomoc uczniowi w szkole_rewizja rozporządzenia



ZMIANY W ROZPORZĄDZENIU




Mniej dokumentacji czyli więcej czasu dla ucznia. Nowoczesna pomoc psychologiczno-pedagogiczna. Taki tytuł nosi zamieszczona na stronach MEN informacja o planowanych zmianach w sposobie organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole.

Szczegóły, tj. projekt zmian oraz uzasadnienie do projektu rozporządzenia znajdziecie po tym linkiem: http://goo.gl/vTHtg

Zasadniczo projekt zakłada:

1.Odciążenie nauczycieli od części dotychczasowych obowiązków, w tym ograniczenie do niezbędnego minimum dotychczasowej dokumentacji


2.Rezygnację z obligatoryjnego tworzenia zespołu dla każdego ucznia wymagającego pomocy (dotychczas składającego się z nauczycieli, wychowawców i specjalistów prowadzących zajęcia). Zadania te będzie wykonywał wychowawca klasy w szkole lub placówce.

3.Zniesienie obowiązku opracowywania kart indywidualnych potrzeb ucznia (KIPU) oraz planów działań wspierających (PDW) na rzecz indywidualnych lub grupowych programów pomocy psychologiczno-pedagogicznej dokumentowanej w dzienniku pracy nauczyciela.


Tak o propozycjach zmian pisała 12 grudnia 2012 r. Dziennik Gazeta Prawna:



Więcej informacji zamieszczę niebawem, dzięki uprzejmości koleżanki, która obiecała prześledzić zmiany i je zestawić.

Pozdrawiam
PwA

PDW_matematyka


Matematyka
Plan Działań Wspierających_przykład


Poniżej zamieściłam przykład Plan Działań Wspierających z matematyki, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia w szkole podstawowej, gimnazjum i w szkole ponadgimnazjalnej. Jak zwykle proszę traktować ten dokument jako propozycję, a nie wyrocznię :)




Plan Działań Wspierających opracowały:
mgr Jolanta Gawrylak - matematyk
mgr Agnieszka Szajda - pedagog szkolny


Pozdrawiam
PwA

Niedosłuch


Uczeń z niedosłuchem



Dzisiaj obiecana prezentacja n/t dostosowania wymagań edukacyjnych do potrzeb edukacyjnych i wychowawczych ucznia
z niedosłuchem. 


Poniżej główne wskazania do pracy:

 

 PwA

środa, 26 grudnia 2012

sobota, 15 grudnia 2012

Dostosowanie wymagań dla ucznia z Zespołem Aspergera


Uczeń z Zespołem Aspergera




 Po długiej przerwie proponuję serię postów dotyczących zakresu i sposobu dostosowania wymagań edukacyjnych dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Materiały są efektem ciężkiej pracy jaką włożyłam przygotowując warsztaty i szkoleniowe rady pedagogiczne dla nauczycieli szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Przejrzałam literaturę i liczne materiały, które "wpadały" mi w ręce. Bywałam na szkoleniach oraz dokształcałam się czasie trwających jeszcze studiów z oligofrenopedagogiki. 

Dzisiaj uczeń z zespołem Aspergera. 

Poniżej prezentacja, w której zebrałam najważniejsze zagadnienia dotyczące specyfiki funkcjonowania ucznia oraz sposoby pracy i postępowania w codzienności szkolnej.






Pozdrawiam 
PwA

środa, 14 listopada 2012

Jestem na wakacjach



Jesienny wypoczynek 
w pięknych okolicznościach natury...


... spadł mi z nieba nieoczekiwanie.
Więc na blogu cisza i spokój .. i tak do grudnia. Wybaczcie więc!


Oto widok z okna pokoju, w którym mieszkam (Bryjarka 676 m.n.p.m)



i jeszcze jedno zdjęcie z widokiem na Małe Pieniny



Kilka zdjęć z pieszych wędrówek po okolicy (bliższej i dalszej)

W drodze na Wysoką, 
nie było lekko, ufff,
 kolana trzeszczały :)


.. ale opłacało się dla tego widoku na wszystkie krańce świata ....

to widok z Wysokiej (1050 m.n.p.m.) na Tatry


i na Beskidy odwracając się lekko w lewo



Pozdrawiam Was serdecznie z pięknych polskich szlaków górskich


Pedagog w akcji



środa, 17 października 2012

Ochrona danych osobowych

 ... czyli jakie informacje o uczniu

może przekazać nauczyciel?



O poważnych sprawach opowiem w okolicznościach natury zarejestrowanych  przez mnie aparatem fotograficznym :) Było wtedy słonecznie i bardzo ciepło jak na październikowe popołudnie ... uhmmmmm szkoda, że te dni odchodzą :(



W świetle zapisów zawartych w ustawie o systemie oświaty z dn. 7 września 1991 roku, nauczyciel w swoich działaniach ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską z poszanowaniem godności osobistej ucznia.(art.4).

Z zapisu zatem jasno wynika, że nauczyciel podejmując wszelkie działania powinien kierować się dobrem ucznia i chronić każde dziecko, nawet to sprawiające trudności wychowawcze. Mamy zatem tak oddziaływać na środowisko szkolne, aby w sytuacjach trudnych, konfliktowych nie dopuścić do piętnowania ucznia przez innych uczniów i ich rodziców.
Takie postępowanie wiąże się ściśle z zagadnieniem ochrony danych osobowych ucznia w placówce oświatowej czy opiekuńczo-wychowawczej. Podczas rozmów z rodzicami dziecka poszkodowanego nie możemy posługiwać się danymi uczniów, którzy dopuścili się złego czynu. Mówi o tym wyraźnie art. 4 ustawy o systemie oświaty oraz art. 6 ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.



Jak pojęcie „dane osobowe” rozumie ustawa?



Art.6.
ust 1
Za dane osobowe uważa się wszelkie informacje dotyczące zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej.
ust 2
Osobą możliwą do zidentyfikowania jest osoba, której tożsamość można określić bezpośrednio lub pośrednio, w szczególności przez powołanie się na numer identyfikacyjny albo jeden lub kilka specyficznych czynników określających jej cechy fizyczne, fizjologiczne, umysłowe, ekonomiczne, kulturowe lub społeczne