środa, 14 listopada 2012

Jestem na wakacjach



Jesienny wypoczynek 
w pięknych okolicznościach natury...


... spadł mi z nieba nieoczekiwanie.
Więc na blogu cisza i spokój .. i tak do grudnia. Wybaczcie więc!


Oto widok z okna pokoju, w którym mieszkam (Bryjarka 676 m.n.p.m)



i jeszcze jedno zdjęcie z widokiem na Małe Pieniny



Kilka zdjęć z pieszych wędrówek po okolicy (bliższej i dalszej)

W drodze na Wysoką, 
nie było lekko, ufff,
 kolana trzeszczały :)


.. ale opłacało się dla tego widoku na wszystkie krańce świata ....

to widok z Wysokiej (1050 m.n.p.m.) na Tatry


i na Beskidy odwracając się lekko w lewo



Pozdrawiam Was serdecznie z pięknych polskich szlaków górskich


Pedagog w akcji



środa, 17 października 2012

Ochrona danych osobowych

 ... czyli jakie informacje o uczniu

może przekazać nauczyciel?



O poważnych sprawach opowiem w okolicznościach natury zarejestrowanych  przez mnie aparatem fotograficznym :) Było wtedy słonecznie i bardzo ciepło jak na październikowe popołudnie ... uhmmmmm szkoda, że te dni odchodzą :(



W świetle zapisów zawartych w ustawie o systemie oświaty z dn. 7 września 1991 roku, nauczyciel w swoich działaniach ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską z poszanowaniem godności osobistej ucznia.(art.4).

Z zapisu zatem jasno wynika, że nauczyciel podejmując wszelkie działania powinien kierować się dobrem ucznia i chronić każde dziecko, nawet to sprawiające trudności wychowawcze. Mamy zatem tak oddziaływać na środowisko szkolne, aby w sytuacjach trudnych, konfliktowych nie dopuścić do piętnowania ucznia przez innych uczniów i ich rodziców.
Takie postępowanie wiąże się ściśle z zagadnieniem ochrony danych osobowych ucznia w placówce oświatowej czy opiekuńczo-wychowawczej. Podczas rozmów z rodzicami dziecka poszkodowanego nie możemy posługiwać się danymi uczniów, którzy dopuścili się złego czynu. Mówi o tym wyraźnie art. 4 ustawy o systemie oświaty oraz art. 6 ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.



Jak pojęcie „dane osobowe” rozumie ustawa?



Art.6.
ust 1
Za dane osobowe uważa się wszelkie informacje dotyczące zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej.
ust 2
Osobą możliwą do zidentyfikowania jest osoba, której tożsamość można określić bezpośrednio lub pośrednio, w szczególności przez powołanie się na numer identyfikacyjny albo jeden lub kilka specyficznych czynników określających jej cechy fizyczne, fizjologiczne, umysłowe, ekonomiczne, kulturowe lub społeczne

środa, 3 października 2012

Zadania pedagoga szkolnego


Jak zaplanować pracę pedagoga

szkolnego w nowym roku szkolnym?


Od minionego roku praca pedagoga szkolnego wygląda nieco inaczej. Wiąże się to z wejściem w życie nowych rozporządzeń dotyczących pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Planując bowiem swoją pracę musi działać na podstawie nowego rozporządzenia MEN z dnia 17 listopada 2012 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z dn. 2010 r. Nr 228, poz. 1487).
Zadania pedagoga szkolnego wynikają z:
1.      puli zadań podstawowych, określonych zapisami prawa oświatowego
2.      listy zadań dodatkowych, wynikających ze statutu szkoły jak również ze specyfiki placówki
3.      posiadanych kwalifikacji zawodowych oraz dodatkowych uprawnień (socjoterapia, rewalidacja, terapia pedagogiczna, terapia dysleksji)
4.      dodatkowych zainteresowań, w wyniku których podejmuje działania, które lubi, sprawiają mu przyjemność i chce je wykonywać w szkole (np. orgiami, fotografia, turystyka, etc.)
5.      organizacji własnego warsztatu pracy (dobrze wyposażony gabinet, miejsce do prowadzenia spotkań grupowych czy indywidualnych, niezbędne pomocy dydaktyczne, materiały papiernicze, niezbędna biblioteczka tematyczna)
6.      z osobistych potrzeb związanych z doskonaleniem zawodowym.



Istotne!
Ważne jest także, aby pedagog w należyty sposób dokumentował swoje działania oraz gromadził niezbędną dokumentację

środa, 19 września 2012

Dokumentacja pedagoga szkolnego

Jaką dokumentację powinien prowadzić pedagog szkolny?




Dowiemy się o tym z dwóch ostatnich nowelizacji rozporządzenia MENiS z dn. 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegi nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (DZ.U. z 2002 r. Nr 23, poz. 225).

W nim zawarte są przepisy, których musimy przestrzegać. Jednak dyrektor placówki, która podejmuje różnorodną działalność, może zobowiązać pedagoga szkolnego do wypełniania i dokumentowania zleconych przez niego zadań.

CO ZATEM DLA PEDAGOGA JEST DOKUMENTACJĄ KONIECZNĄ I OBOWIĄZKOWĄ?

Nowelizacja wyżej wspomnianego rozporządzenia z dnia 16 lipca 2009 r. wskazuje, że:

  1. pedagog ma obowiązek prowadzić dziennik, do którego wpisuje:

·         plan swoich zajęć,
·         zajęcia i czynności przeprowadzone w poszczególnych dniach,
·         wykaz dzieci, uczniów lub wychowanków zakwalifikowanych do różnych form pomocy, w szczególności pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
·         informacje o kontaktach z osobami i instytucjami, z którymi pedagog lub psycholog współdziała przy wykonywaniu swoich zadań.

W kolejnej nowelizacji tego rozporządzenia z dn. 24 sierpnia 2010 r. czytamy, że:

2. pedagog ma obowiązek dokumentowania zajęć innych niż obowiązkowe w odrębnych dziennikach:

·        dzienniku zajęć dydaktyczno- wyrównawczych i specjalistycznych oraz innych zajęć, które nie są wpisywane odpowiednio do dziennika zajęć przedszkola, dziennika lekcyjnego, dziennika zajęć w świetlicy i dziennika zajęć wychowawczych, jeżeli jest to uzasadnione koniecznością dokumentowania przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej


wtorek, 11 września 2012

Odmowa udziału w lekcji


Koleżanki i Koledzy Nauczyciele
polecam Wam prawdziwy hit wydawniczy

książka

"Odmowa udziału w lekcji"





Praca zbiorowa pod redakcją Zbigniewa Barcińskiego
Seria wydawnicza: Interwencja wychowawcza w szkole
Lublin 2012, Wydawnictwo NATAN

Format B5, Ilość stron: 174

ISBN 978-83-932010-5-1
Cena książki: 24,99


Książka Odmowa udziału w lekcji poświęcona jest różnego rodzaju zachowaniom, które można określić jako odmowę ze strony uczniów skupienia się na treściach i zadaniach proponowanych przez nauczyciela. Do takich „odmownych” zachowań można zaliczyć: drobne rozmowy czy zabawy uczniów, krzyki, rzucanie papierów, zajęcie się innymi rzeczami niż lekcja, chodzenie między ławkami, wychodzenie z klasy, żarty, wygłupy, klasowy chaos, harmider, bałagan czy wagary. Jak reagować na takie zachowania uczniowskie? Jak przeprowadzić interwencję w takich sytuacjach? Odpowiedzi na to pytanie służy analiza 29 konkretnych szkolnych historii opisujących działania nauczycieli, którzy zetknęli się z takimi zachowaniami uczniów i próbowali sobie jakoś z nim poradzić.

W serwisie www.natan.pl można zapoznać się ze spisem treści,  pobrać darmowy fragment książki oraz dokonać jej zakupu.

Opinia o książce: To świetny i praktyczny poradnik dla nauczycieli, wychowawców i studentów. Zawiera analizy wielu konkretnych, trudnych sytuacji wychowawczych, z którymi spotykamy się na zajęciach lekcyjnych. Pomaga zrozumieć zachowania uczniów i nauczycieli. Uczy, jak skutecznie rozwiązywać problemy wychowawcze. Serdecznie polecam tym, którzy chcieliby stać się autorytetem dla uczniów
(Jolanta Gawrylak, nauczycielka matematyki w gimnazjum).

Ja także serdecznie polecam tę książkę, ponieważ  napisał ją mój długoletni znakomity kolega Zbyszek, świetny trener, pedagog, mój przewodnik po arkanach sztuki prowadzenia zajęć warsztatowych z wykorzystaniem metod aktywizujących.


Pozdrawiam i owocnej lektury życzę
PwA

poniedziałek, 3 września 2012

Stres powakacyjny-jak sobie z nim poradzić

Jak zminimalizować stres związany z kończącymi się wakacjami i powrotem do szkoły?




W minionym roku zamieściłam wskazówki dotyczące stresu związanego z powrotem do szkoły.

Dzisiaj przypominajka, a drugą część znajdziecie pod tym linkiem: http://pedagogwakcji.blogspot.com/2011/08/stres-powakacyjny-czii.html


Kilka wskazówek dla Wszystkich - uczniów i nauczycieli.
część I

 
1.      Wiedz o tym, że niemal każda osoba wracająca po długim wypoczynku do zajęć szkolnych czy zawodowych odczuwa podobny stres i niechęć – ALE PAMIĘTAJ TO MINIE PO KILKU DNIACH!!!
2.      ZAAKCEPTUJ TEN STAN  tj. lekkie rozleniwienie, rozdrażnienie, gorszy humor czy spadek nastroju. Daj sobie ten czas i nie rób sobie wyrzutów sumienia, że jesteś „niepozbierany”.

sobota, 1 września 2012

PDW do 30 września


Już piszemy PDW



Przypominam nauczycielom szkół podstawowych i ponadgimnazjalnych, że do 30 września 2012 roku należy napisać  Plany Działań Wspierających (PDW) uczniom, dla których założono KIPU (Kartę Indywidualnych Potrzeb Ucznia) oraz IPET dla dzieci i młodzieży posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. To Wasze pierwsze PDW jakie stworzycie. Powodzenia!!!

Pod poniższymi  linkami (jest ich więcej)  znajdziecie szczegółowe informacje jak to zrobić:
Wpisując  słowo PDW w zakładkę "Szukaj w tym blogu" znajdującym sie po Twojej lewej stronie, pod moim zdjęciem :),  "wyskoczą" Ci wszystkie posty jakie zamieściłam na ten temat.

Życzę miłej lektury i pisania.
PwA

czwartek, 30 sierpnia 2012

Wyprawka szkolna 2012/2013


 



Poniżej przedstawiam Wam informacje n/t Rządowego programu pomocy dzieciom  "Wyprawka Szkolna".  Szczegółowe zasady udzielania pomocy podane poniżej dotyczą  woj. lubelskiego,  zatem sprawdźcie dokładnie czy terminy składania dokumentów są takie same w waszych wojeówdztwach. Nie jestem w stanie tego sprawdzić :)

Na podstawie Rządowego programu pomocy uczniom w 2012 r. – „Wyprawka szkolna" dofinansowanie zakupu podręczników przysługuje następującym uczniom rozpoczynającym w roku szkolnym 2012/2013 naukę:
1. uczniom klas I szkoły podstawowej pochodzącym z rodzin, w których dochód na osobę w rodzinie nie będzie wyższy niż 504 zł netto (kryterium dochodowe zapisane w ustawie o świadczeniach rodzinnych);
2. uczniom klas II-IV szkoły podstawowej pochodzącym z rodzin, w których dochód na osobę w rodzinie nie przekracza 351 zł netto (kryterium dochodowe zapisane w ustawie o pomocy społecznej);
3. uczniom klas I szkoły ponadgimnazjalnej pochodzącym z rodzin, w których dochód na osobę w rodzinie nie przekracza 351 zł netto (kryterium dochodowe zapisane w ustawie o pomocy społecznej);
4. Uczniom szkół podstawowych, gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych:
a) słabowidzącym,
b) niesłyszący
c) z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim
d) uczniom z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku gdy jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność wymieniona wyżej,
- posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, o którym mowa w art. 71b ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, uczęszczającym do wszystkich klas wymienionych szkół;