wtorek, 15 października 2013

Trudności i niepowodzenia edukacyjne


Co to są trudności w nauce i jak je opisać?






Trudności w nauce wg. L. Bandury określa się jako ,,stan psychiczny ucznia, w którym odbija się określona sytuacja zewnętrzna lub wewnętrzna, zatrzymująca go w realizacji dążenia i zadania.”

Pojęcie niepowodzenia można zdefiniować jako stan, w jakim znalazło się dziecko na skutek nie spełniania wymagań szkoły /J. Konopnicki/. Inna definicja mówi, że niepowodzenia szkolne to proces pojawiania się braków w wymaganych przez szkołę wiadomościach i umiejętnościach uczniów oraz negatywny stosunek uczniów do tych wymagań
W procesie tym badacze polscy zwłaszcza J. Konopnicki, wyróżniają kilka faz:

1-2
Pierwsze dwie, to fazy niepowodzenia ukrytego, pojawiają się pierwsze niedostrzegalne braki w wiadomościach i umiejętnościach i stopniowo stają się coraz większe. Występują wówczas pierwsze oznaki niezadowolenia za szkoły i negatywnego do niej stosunku
3
Zaawansowane braki w wiadomościach powodują przejście dziecka do następnej fazy, charakteryzującej się zauważeniem przez szkołę braków i pierwszymi ocenami niedostatecznymiNiepowodzenia szkolne stają się jawne. 
4
Czwarta, ostania faza niepowodzenia szkolnego, to drugoroczność, czyli oficjalne stwierdzenie niepowodzenia ucznia w nauce. 

Skutki niepowodzeń szkolnych są wielopłaszczyznowe. Widoczne są w sferze społecznej, ekonomicznej, psychologicznej i pedagogicznej. 
Aby umożliwić uczniowi osiągniecie sukcesu należy najpierw poznać ich przyczyny.

Oto tabela (z www.pedagogia.pl), która może pomóc niektórym z nas zebrać najważniejsze informacje o uczniu borykającym się z nauką szkolną.






Pozdrawiam
PwA

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz