Co to są trudności w nauce i jak je opisać?
Trudności w
nauce wg. L.
Bandury określa się jako ,,stan
psychiczny ucznia, w którym odbija się określona sytuacja zewnętrzna lub
wewnętrzna, zatrzymująca go w realizacji dążenia i zadania.”
Pojęcie niepowodzenia można zdefiniować jako stan, w jakim znalazło się dziecko
na skutek nie spełniania wymagań szkoły /J. Konopnicki/.
Inna definicja mówi, że niepowodzenia
szkolne to proces pojawiania się braków w wymaganych przez szkołę
wiadomościach i umiejętnościach uczniów oraz negatywny stosunek uczniów do
tych wymagań.
W procesie tym badacze polscy zwłaszcza
J. Konopnicki, wyróżniają kilka faz:
1-2
Pierwsze dwie, to fazy niepowodzenia ukrytego,
pojawiają się pierwsze niedostrzegalne braki w wiadomościach
i umiejętnościach i stopniowo stają się coraz większe. Występują
wówczas pierwsze oznaki
niezadowolenia za szkoły i negatywnego do niej stosunku.
3
Zaawansowane braki w
wiadomościach powodują przejście dziecka do następnej fazy, charakteryzującej
się zauważeniem przez szkołę
braków i pierwszymi ocenami niedostatecznymi. Niepowodzenia szkolne stają się jawne.
4
Czwarta, ostania faza
niepowodzenia szkolnego, to drugoroczność, czyli oficjalne stwierdzenie
niepowodzenia ucznia w nauce.
Skutki niepowodzeń
szkolnych są wielopłaszczyznowe. Widoczne są w sferze społecznej, ekonomicznej,
psychologicznej i pedagogicznej.
Aby umożliwić uczniowi
osiągniecie sukcesu należy najpierw poznać
ich przyczyny.
Oto tabela (z
www.pedagogia.pl), która może pomóc niektórym z nas zebrać najważniejsze informacje
o uczniu borykającym się z nauką szkolną.
Pozdrawiam
PwA
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz