wtorek, 10 września 2013

Drugi język obcy_czy wszyscy muszą się go uczyć?


ZWOLNIENIE Z DRUGIEGO JĘZYKA OBCEGO



dokonuje się na podstawie Rozporządzenia MEN z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych:

„§ 10. 1. Dyrektor szkoły, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie
opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej,w tym poradni specjalistycznej, zwalnia do końca danego etapu edukacyjnego ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego.

2. W przypadku ucznia, o którym mowa w ust. 1, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania, zwolnienie z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
3. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.”;

Treść tego rozporządzenia zamieszczam poniżej:





oraz Rozporządzenie MENiS z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (zał. 6a) gdy z drugiego języka chcemy zwolnić ucznia posiadającego orzeczenie do kształcenia specjalnego upośledzeniem w stopniu lekkim. 

Treść rozporządzenia zamieszczam poniżej i zachęcam do cierpliwego przestudiowania.



 Jest kilka rozporządzeń traktujących na ten temat. Te, po moich poszukiwaniach i analizach, wydają się najaktualniejsze. Ale jeśli wiecie coś więcej i jeszcze precyzyjniej piszcie w postach, które oczywiście opublikuję.

Pozdrawiam
PwA

6 komentarzy:

  1. Dziękuję serdecznie! właśnie poszukiwałam tego rozporządzenia!Zastanawiam się tylko co z uczniem niedowidzącym....czy także może być zwolniony....

    OdpowiedzUsuń
  2. Polecam dyskusję na forum: mhttp://oskko.edu.pl/forum/watek.php?w=42096

    tam jest dyskusja na m.in ten temat, ale to tylko może Pani zamotać.

    Czy uczeń ma niepełnosprawność sprzężoną?

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. A co z uczniem, który przeszedł z innej szkoły a nie miał tam języka rosyjskiego a w obecnej ma? Teraz jest w klasie VI ma obowiązkowy język angielski a dodatkowy to właśnie rosyjski. Dodam, że nie ma orzeczenia, opinii - po prostu nie potrzebuje, koleje życia zmusiły rodzinę do przeprowadzki.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie umiem odpowiedzieć jednoznacznie, może jakiś dyrektor ktoś odczyta ten wpis i odpowie profesjonalnie. Ja sądzę, że należy dać czas uczniowi na wyrównanie braków i zaliczenie materiału. Ot co. Może należy zajrzeć do rozporządzeń dotyczących podstawy programowej kształcenia ogólnego. Zapytam także znajomych dyrektorów.I napiszę gdy czegoś więcej się dowiem.
    Pozdrawiam jesiennie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Konsultowałam sprawę ze znajomym dyrektorem. Nie myliłam się pisząc, że uczeń ma obowiązek wyrównać braki i zdać w wyznaczanym przez dyrektora czasie zaległości czy braki programowe.
    Trafił do szkoły, w której drugim językiem obowiązkowym jet właśnie rosyjski i nie ma po prostu innego wyjścia. Szkoła powinna dać wsparcie uczniowi, np. w formie dodatkowych zajęć z języka rosyjskiego w ramach godziny karcianej. Jednocześnie uczeń ma obowiązek w ramach pracy własnej strać się nadrobić braki a następnie w wyznaczonym czasie zdać egzamin klasyfikacyjny.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. Dzięki bardzo tak właśnie robimy. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń