Co to jest dyspraksja?
W swojej ponad 20-letniej pracy pedagogicznej nie zetknęłam się z dzieckiem z dyspraksją. Jednak kilka tygodni temu zapytano mnie jak pracować z takim dzieckiem, jak mu pomóc, jak je wspierać?
Otwieram więc przestrzeń do dzielenia się doświadczeniami na temat pracy z takim dzieckiem. Piszcie, podsyłajcie ciekawe linki, etc. Może wspólnie uda się nam poznać to zagadnienie i poszerzyć wiedzę na ten temat.
A teraz kilka słów o tym, czym jest dyspraksja.
Dyspraksja zwykle postrzegana jest jako ograniczenie lub niedorozwój organizacji/ koordynacji ruchu. Związane mogą być z nim problemy z wypowiadaniem się, percepcją lub myśleniem.
Inne nazwy objawów dyspraksyjnych to:
Þ Syndrom Niezdarnego Dziecka (Clumsy Child Syndrome)
Þ Rozwojowe Zaburzenie Koordynacji (Developmental Co-ordination Disorder (DCD)
Þ Minimalna Dysfunkcja Mózgowa (Minimal Brain Dysfunction)
Þ Trudności w uczeniu się motoryki (Motor learning Difficulty)
Þ Dysfunkcja Percepcyjno-motoryczna (Pereceptuo-motor Dysfunction).
Dyspraksja to zaburzenie neurologiczne, które może spowolnić rozwój dziecka. Szacuje się, że 6% populacji dzieci jest dotkniętych dyspraksją. Oznacza to, że w każdej klasie może być 2-3 dzieci z tym zaburzeniem.
Powyższe informacje pochodzą ze strony http://www.dyspraksja.pl/
Pozdrawiam
Pedagog w akcji
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz