Procedury postępowania w sytuacjach trudnych, jak rozmawiać z trudnym uczniem i trudnym rodzicem, jak mądrze wymagać i wychowywać, jak wykorzystywać do tych działań przepisy prawa oświatowego? O tym przeczytasz na moim blogu. Zapraszam.
poniedziałek, 23 grudnia 2013
poniedziałek, 9 grudnia 2013
Procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach problemowych w szkole__cz. III
Ujawnienie na terenie szkoły substancji przypominającej wyglądem narkotyk
Dwie procedury:
1. Gdy nauczyciel ujawnił na terenie szkoły substancję przypominającą
wyglądem narkotyk
2. Gdy nauczyciel podejrzewa, że
konkretny uczeń jest w posiadaniu substancji odurzającej.
oraz
3. Czy policja może przesłuchać ucznia w szkole?
4. Czy uczeń może być wylegitymowany w szkole przez Policję?
oraz
3. Czy policja może przesłuchać ucznia w szkole?
4. Czy uczeń może być wylegitymowany w szkole przez Policję?
Zapraszam
Pozdrawiam
PwA
sobota, 30 listopada 2013
Procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach problemowych w szkole__cz. II
ŚRODKI ODURZAJĄCE LUB ALKOHOL – UCZEŃ POD ICH WPŁYWEM
Witajcie,
W dniu dzisiejszym zamieszczam informacje na temat postępowania w przypadku podejrzenia, że uczeń na terenie szkoły znajduje się pod wpływem środków odurzających bądź alkoholu:
Pozdrawiam
PwA
piątek, 22 listopada 2013
Procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach problemowych w szkole__cz. I
DEMORALIZACJA
Moi drodzy, pomyślałam, że warto zebrać w jakiś mały zbiór, najważniejsze procedury dotyczące postępowania nauczycieli wobec uczniów, w tzw. sytuacjach trudnych. Należą do nich m.in:
- demoralizacja ucznia
- uczeń pod wpływem alkoholu
- uczeń pod wpływem narkotyków lub innych środków psychoaktywnych
- ujawnienie posiadania przez ucznia substancji przypominającej wyglądem narkotyk
- cyberprzemoc
- wylegitymowanie ucznia przez Policję na terenie szkoły
- przesłuchanie ucznia przez Policję na terenie szkoły
- etc.
Na nich się skupię w kolejnych odsłonach.
Dzisiaj najważniejsze kroki w sytuacji stwierdzenia zachowań świadczących o demoralizacji ucznia:
Pozdrawiam
PwA
piątek, 8 listopada 2013
Czym jest STALKING?
STALKING to uporczywe
nękanie
Od 2011 roku w Polsce stalking traktowany jest jako przestępstwo.
Art. 190a Kodeku Karnego o stalkingu, tj. uporczywym nękaniu mówi tak:
§ Kto przez uporczywe nękanie innej osoby lub osoby jej najbliższej wzbudza u niej uzasadnione okolicznościami poczucie zagrożenia lub istotnie narusza jej prywatność podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
Dominika Ostałowska - aktorka - ofiara stalkingu, mówi, że jest on takim samym przestępstwem jak gwałt i kradzież. Ona także, jak wiele innych osób, padła ofiarą stalkera.
Więcej informacji n/t stalkingu znajdziecie pod tym linkiem: http://goo.gl/5WFQqK
Zapraszam i polecam!
PwA
piątek, 1 listopada 2013
poniedziałek, 28 października 2013
Sprawdzian i egzamin gimnazjalny
Czy można im wydłużyć czas pracy
na sprawdzianie/egzaminie gimnazjalnym?
na sprawdzianie/egzaminie gimnazjalnym?
W ostatnich tygodniach kilka osób pytało mnie o możliwość wydłużenia czasu pracy na sprawdzianie czy egzaminie gimnazjalnym uczniowi, który nie posiada opinii "stricte" dyslektycznej. Jednak w opinii w sprawie objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną jest wyraźnie informacja o bardzo wolnym tempie pracy ucznia i potrzebie wydłużenia mu czasu pracy na klasówce, sprawdzianie czy w czasie innych zadań.
W Komunikacie Dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z 30
sierpnia 2013 r. w sprawie sposobu dostosowania warunków i form
przeprowadzania w roku szkolnym 2013/2014 sprawdzianu i egzaminu
gimnazjalnego do potrzeb uczniów (słuchaczy) ze specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz
zagrożonych niedostosowaniem społecznym, czytamy:
- Za dostosowanie warunków i form przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego jest odpowiedzialny dyrektor szkoły jako przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego.
- Rada pedagogiczna wskazuje sposób lub sposoby dostosowania warunków i form przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego do potrzeb i możliwości uczniów, o których mowa w pkt 1–6, wybierając spośród możliwych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego określonych w Tabeli 1. na podstawie:
· orzeczenia o
potrzebie kształcenia specjalnego
· orzeczenia o
potrzebie indywidualnego nauczania
· opinii
poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych
trudnościach w uczeniu się
· zaświadczenia
o stanie zdrowia wydanego przez lekarza
· pozytywnie
zaopiniowanego przez radę pedagogiczną wniosku nauczyciela lub specjalisty wykonującego
w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, prowadzących
zajęcia z uczniem (słuchaczem) ze względu na trudności adaptacyjne związane z
wcześniejszym kształceniem za granicą, zaburzenia komunikacji językowej lub
sytuację kryzysową lub traumatyczną – po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów)
albo pełnoletniego ucznia (słuchacza)
· pozytywnie
zaopiniowanego przez radę pedagogiczną wniosku rodziców (prawnych opiekunów)
albo pełnoletniego ucznia (słuchacza), który był objęty w szkole pomocą
psychologiczno-pedagogiczną ze względu na trudności adaptacyjne związane
z wcześniejszym kształceniem za granicą, zaburzenia komunikacji językowej
lub sytuację kryzysową lub traumatyczną.
3. W szczególnych przypadkach, w tym
nieujętych w Tabeli 1., decyzję o sposobach dostosowania warunków i form
przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego do potrzeb ucznia
podejmuje – po uzgodnieniu z radą pedagogiczną – dyrektor szkoły na podstawie pisemnego porozumienia
z dyrektorem właściwej okręgowej komisji egzaminacyjnej.
Zatem istnieje możliwość wsparcia tej grupy uczniów i wydłużyć im czas pracy na sprawdzianie/egzaminie gimnazjalnym. Grupa takich uczniów może pisać sprawdzian/egzamin gimnazjalny
w odrębnej sali.
Zamieszczam poniżej pełną treść komunikatu OKE
Na żółto zaznaczyłam interesujące nas wątki.
Na żółto zaznaczyłam interesujące nas wątki.
Pozdrawiam
PwA
poniedziałek, 21 października 2013
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
Jak pracować z uczniami na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych?
przykładowy scenariusz zajęć
Praca w szkole na dobre ruszyła, powinniśmy także już objąć pomocą psychologiczno-pedagogiczną uczniów, u których istnieje takie wskazanie. Teraz nie musimy tworzyć KIPU i PDW, jednak nadal należy dokumentować tę pomoc w formie dzienników zajęć dodatkowych.
Poniżej publikuję udostępniony przez serwis www.pedagogia.pl scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów gimnazjum.
Pozdrawiam jesiennie
Subskrybuj:
Posty (Atom)