poniedziałek, 9 grudnia 2013

Procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach problemowych w szkole__cz. III




Ujawnienie na terenie szkoły substancji przypominającej wyglądem narkotyk 

Dwie procedury:

1. Gdy nauczyciel ujawnił na terenie szkoły substancję przypominającą wyglądem narkotyk
2. Gdy nauczyciel podejrzewa, że konkretny uczeń jest w posiadaniu substancji odurzającej.

oraz

3. Czy policja może przesłuchać ucznia w szkole?
4. Czy uczeń może być wylegitymowany w szkole przez Policję?

Zapraszam



Pozdrawiam
PwA

sobota, 30 listopada 2013

Procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach problemowych w szkole__cz. II

ŚRODKI ODURZAJĄCE LUB ALKOHOL – UCZEŃ POD ICH WPŁYWEM



Witajcie, 

W dniu dzisiejszym zamieszczam informacje na temat postępowania w przypadku podejrzenia, że uczeń na terenie szkoły znajduje się pod wpływem środków odurzających bądź alkoholu:




Pozdrawiam
PwA

piątek, 22 listopada 2013

Procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach problemowych w szkole__cz. I


DEMORALIZACJA




Moi drodzy, pomyślałam, że warto zebrać w jakiś mały zbiór, najważniejsze procedury dotyczące postępowania nauczycieli wobec uczniów, w tzw. sytuacjach trudnych. Należą do nich m.in:
  • demoralizacja ucznia
  • uczeń pod wpływem alkoholu
  • uczeń pod wpływem narkotyków lub innych środków psychoaktywnych
  • ujawnienie posiadania przez ucznia substancji przypominającej wyglądem narkotyk
  • cyberprzemoc
  • wylegitymowanie ucznia przez Policję na terenie szkoły 
  • przesłuchanie ucznia przez Policję na terenie szkoły
  • etc.
Na nich się skupię w kolejnych odsłonach. 

Dzisiaj najważniejsze kroki w sytuacji stwierdzenia zachowań świadczących o demoralizacji ucznia:





Pozdrawiam
PwA

piątek, 8 listopada 2013

Czym jest STALKING?



STALKING to uporczywe nękanie



Od 2011 roku w Polsce stalking traktowany jest jako przestępstwo. 

Art. 190a Kodeku Karnego o stalkingu, tj. uporczywym nękaniu mówi tak:


§ Kto przez uporczywe nękanie innej osoby lub osoby jej najbliższej wzbudza u niej uzasadnione okolicznościami poczucie zagrożenia lub istotnie narusza jej prywatność podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.




Dominika Ostałowska - aktorka - ofiara stalkingu, mówi, że jest on takim samym przestępstwem jak gwałt i kradzież. Ona także, jak wiele innych osób, padła ofiarą stalkera.

Więcej informacji n/t stalkingu znajdziecie pod tym linkiem: http://goo.gl/5WFQqK 


Zapraszam i polecam!
PwA

piątek, 1 listopada 2013

1 listopada 2013


Wszytko przemija, ale na szczęście się nie kończy :)


Wytrwałości w dążeniu do świętości :)

poniedziałek, 28 października 2013

Sprawdzian i egzamin gimnazjalny

Czy można im wydłużyć czas pracy 
na sprawdzianie/egzaminie gimnazjalnym?


             

W ostatnich tygodniach kilka osób pytało mnie o możliwość wydłużenia czasu pracy na sprawdzianie czy egzaminie gimnazjalnym uczniowi, który nie posiada opinii "stricte" dyslektycznej. Jednak w opinii w sprawie objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną jest wyraźnie informacja o bardzo wolnym tempie pracy ucznia i potrzebie wydłużenia mu czasu pracy na klasówce, sprawdzianie czy w czasie innych zadań. 

W Komunikacie Dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z 30 sierpnia 2013 r. w sprawie sposobu dostosowania warunków i form przeprowadzania w roku szkolnym  2013/2014 sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego do potrzeb uczniów (słuchaczy) ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym, czytamy:

  1. Za dostosowanie warunków i form przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego  jest odpowiedzialny dyrektor szkoły jako przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego.
  2. Rada pedagogiczna wskazuje sposób lub sposoby dostosowania warunków i form przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego do potrzeb i możliwości uczniów, o których mowa w pkt 1–6, wybierając spośród możliwych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego określonych w Tabeli 1. na podstawie:
·        orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego
·        orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania
·  opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się
·        zaświadczenia o stanie zdrowia wydanego przez lekarza
· pozytywnie zaopiniowanego przez radę pedagogiczną wniosku nauczyciela lub specjalisty wykonującego w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, prowadzących zajęcia z uczniem (słuchaczem) ze względu na trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą, zaburzenia komunikacji językowej lub sytuację kryzysową lub traumatyczną – po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów) albo pełnoletniego ucznia (słuchacza)
·     pozytywnie zaopiniowanego przez radę pedagogiczną wniosku rodziców (prawnych opiekunów) albo pełnoletniego ucznia (słuchacza), który był objęty w szkole pomocą psychologiczno-pedagogiczną ze względu na trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą, zaburzenia komunikacji językowej lub sytuację kryzysową lub traumatyczną. 

3. W szczególnych przypadkach, w tym nieujętych w Tabeli 1., decyzję o sposobach dostosowania warunków i form przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego do potrzeb ucznia podejmuje – po uzgodnieniu z radą pedagogiczną – dyrektor szkoły na podstawie pisemnego porozumienia z dyrektorem właściwej okręgowej komisji egzaminacyjnej. 


Zatem istnieje możliwość wsparcia tej grupy uczniów i wydłużyć im czas pracy na sprawdzianie/egzaminie gimnazjalnym. Grupa takich uczniów może pisać sprawdzian/egzamin gimnazjalny 
w odrębnej sali.


Zamieszczam poniżej pełną treść komunikatu OKE 
Na żółto zaznaczyłam interesujące nas wątki.



Pozdrawiam 
PwA

poniedziałek, 21 października 2013

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne

Jak pracować z uczniami na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych?
przykładowy scenariusz zajęć



                     Praca w szkole na dobre ruszyła, powinniśmy także już objąć pomocą psychologiczno-pedagogiczną uczniów, u których istnieje takie wskazanie. Teraz nie musimy tworzyć KIPU i PDW, jednak nadal należy dokumentować tę pomoc w formie dzienników zajęć dodatkowych. 
 Poniżej publikuję udostępniony przez serwis www.pedagogia.pl scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów gimnazjum.







Pozdrawiam jesiennie