Słuch fonematyczny to umiejętność rozróżniania fonemów (dźwięków mowy ludzkiej), występujących w danym języku.
Zaburzenia słuchu fonematycznego to trudności w spostrzeganiu dźwięków mowy, a więc
w odróżnianiu głosek. Dziecko z zaburzonym słuchem fonematycznym dobrze słyszy
słowa, lecz nie potrafi różnicować pojedynczych dźwięków lub złożyć ich w całość.
Koordynacja wzrokowo-ruchowa to umiejętność łączenia
tego, co postrzegamy przy pomocy wzroku, z tym co wykonujemy przy pomocy
narządów ruchu (głównie rąk i nóg). Jest to zdolność niezbędna do opanowania
umiejętności pisania, rysowania, wycinania, lepienia, malowania, manipulowania,
ćwiczeń gimnastycznych
Zaburzenia koordynacji wzrokowej mogą skutkować trudnościami:
- w wypowiadaniu się - trudności w odpoznawaniu przedmiotów na obrazkach, stąd
     opis ich jest ubogi, rysowaniu - problem z odwzorowaniem
     prostych figur geometrycznych, znaków graficznych i cyfr
 - czytaniu -
     mylenie liter i podobnym kształcie (np. a-o, l-ł-t, b-d...),
     opuszczenie liter, sylab, wyrazów, wierszy, gubienie się w tekście,
     tempo czytania wolne, czytanie nierytmiczne
 - pisaniu - trudność w zapamiętaniu kształtu liter, mylenie liter o podobnym kształcie, pomijanie drobnych elementów graficznych liter, czyli znaków diakrytycznych (tj. kropek, ogonków, kresek), opuszczenie liter lub cząstek wyrazów.
 
Zaburzenia w sferze ruchowej
przejawiać się mogą:
- powolnymi ruchami, brakiem
     precyzji, zręczności, napięciem mięśniowym
 - brakiem sprawności manualnej (np. trudności w
     trzymaniu ołówka, rysowaniu czy wycinaniu)
 - obniżonym poziomem graficznym prac (tzw.
     niestaranne pismo, niekształtne litery, wychodzenie poza linię)
 - zaburzeniami procesu lateralizacji
 
Dzieci z zaburzoną lub słabo rozwiniętą koordynacją
wzrokowo-ruchową mają trudności w:
- Samodzielnym ubieraniu się,
 - Prawidłowym chwytaniu piłki, rzucaniu do celu,
 - Utrzymywaniu równowagi przy staniu na jednej nodze,
 - Posługiwaniu się najprostszymi narzędziami i przedmiotami codziennego użytku,
 - Rysowaniu (ołówek trzymają kurczowo i mocno przyciśnięty w trakcie rysowania),
 - Utrzymanie się w linijkach,
 - Wycinaniu, wydzieraniu, naklejaniu,
 - Układaniu, np. piramidek
 - Nawlekaniu drobnych elementów, np. koralików.
 
Informacje powyższe opracowałam w oparciu, m.in. o publikację Małgorzaty Dąbrowskiej "Moje dziecko jest dyslektykiem. Poradnik i informator dla rodziców i wychowawców".
PDW_dla
5-6 latków z zaburzonym słuchem fonematycznym i koordynacją
wzrokowo-ruchową udostępniony przez portal pedagogia.pl

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz