czwartek, 17 listopada 2011

Nowelizacja rozporządzenia o pomocy pedagogiczno-psychologicznej.


Coś się zmieni  - a co?!



Na portalu EduFakty pojawiła się poniższa informacja:


MEN doprecyzuje przepisy. W przygotowaniu jest projekt nowelizacji rozporządzenia o pomocy pedagogiczno-psychologicznej.

Nowelizacja rozporządzenia w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach wynika z potrzeby doprecyzowania przepisów dotyczących funkcjonowania zespołów nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych oraz specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem, których zadaniem jest planowanie oraz koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży w przedszkolach, szkołach i placówkach systemu oświaty.

Jak wskazuje resort edukacji okres pilotażowy wdrażania przepisów wykazał, że część regulacji budziła wątpliwości interpretacyjne. Wprowadzane zmiany wychodzą naprzeciw potrzebom środowiska i przyczynią się do poprawy organizacji pracy w zakresie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Doprecyzowanie przepisów ułatwi dyrektorom przedszkoli, szkół i placówek systemu oświaty ich stosowanie w praktyce.

A już się ucieszyłam ....

W artykule napisano m.in:





Czekający na rozwój sytuacji
Pedagog w akcji


"Wprowadzane zmiany wychodzą naprzeciw potrzebom środowiska i przyczynią się do poprawy organizacji pracy w zakresie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Doprecyzowanie przepisów ułatwi dyrektorom przedszkoli, szkół i placówek systemu oświaty ich stosowanie w praktyce".
W mojej opinii, te kosmetyczne zabiegi niewiele zmieniają już istniejącą rzeczywistość. Gimnazja i przedszkola musiały działać na podstawie rozporządzenia "przed zmianami", wykonały kawał ciężkiej pracy, okraszonej "potem i łzami", a niejednokrotnie stresem i łamaniem głowy, jak podejść do zagadnienia, by było jak najlepiej. "Uczulenie" na tworzenie dodatkowej dokumentacji spowodowało opór i niechęć nauczycieli. I tak nadal trzeba będzie tę dokumentację tworzyć. Niewielu nauczycieli także, wierzy w to, że ta reforma odniesie oczekiwany rezultat, a ich praca włożona w przygotowanie dokumentacji przełoży się na poprawę funkcjonowania uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Po prostu zaproponowano jedynie inne sposoby działania w dochodzeniu do zamierzonego w punkcie wyjścia celu - objęcia uczniów pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Widzę jeden pozytywny aspekt tej nowelizacji: dyrektorzy otrzymali większą swobodę działania i podejmowania samodzielnych decyzji. Być może nieco łatwiej reformę będzie się wprowadzać w szkole podstawowej i ponadgimnazjalnej? Te szkoły mają już przetarty szlak. Ale i tak trzeba wykonać tę samą ciężką pracę. Pomijam już fakt braku pieniędzy na organizację zajęć,  papier xero czy toner do drukarek oraz zbyt małą ilość specjalistów, np. w wielu wiejksich szkołach etc.

7 komentarzy:

  1. Daj Boże, żeby nadal dobro dziecka, jego rozwój wieloaspektowy nadal były dla nauczycieli na pierwszym miejscu w ich pracy. Niestety rozporządzenia MEN skutecznie zmierzają w kierunku zniechęcenia nauczycieli w dbaniu o rozwój dzieci a zmierzają ku dbałości tylko i wyłącznie o dokumentację i papierologię.

    OdpowiedzUsuń
  2. Dochodzę do takich samych wniosków...

    OdpowiedzUsuń
  3. Właśnie studiuję projekt zmian, wynika z niego że znikną KIP-u. Jak skończę mogę załączyć naniesione zmiany w stosunku do starego rozporządzenia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Poproszę, dziękuję, chętnie umieszczę. 12 grudnia rozesłałam do Wszystkich mailing na temat projektu zmian w Rozporządzeniu. Tam odsyłałam do Dziennika Gazety Prawnej. Teraz czekamy na jakieś konkretne zapisy i szczegóły.
      Pozdrawiam i dziękuję za czujność :)

      Usuń
  4. http://www.men.gov.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=3801:mniej-dokumentacji-czyli-wicej-czasu-dla-ucznia-nowoczesna-pomoc-psychologiczno-pedagogiczna-&catid=118:ycie-szkoy-pomoc-psychologiczno-pedagogiczna&Itemid=155

    to jest link do projektu

    OdpowiedzUsuń
  5. Proszę o wsparcie. Mam ucznia w kl.II z orzeczeniem o upośledzeniu w stopniu lekkim. W związku z tym muszę opracować program edukacji wcz., IPET i program zajęć rewalidacyjnych. Nie robiłam tego nigdy i nie mam pewności czy to wystarczy. Proszę o wyjaśnienie jakie jeszcze dokumenty powinnam przygotować.

    OdpowiedzUsuń
  6. Rozumiem, że chodzi i 2 klasę szkoły podstawowej?
    W oparciu o orzeczenie, inne dokumenty np. medyczne, z Poradni P-P, wielospecjalistyczną ocenę funkcjonowania ucznia - opracowuje Pani IPET oraz program zajęć rewalidacyjnych.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń