piątek, 12 kwietnia 2013

PDW_dla 5-6 latków z zaburzonym słuchem fonematycznym i koordynacją wzrokowo-ruchową






Słuch fonematyczny to umiejętność rozróżniania fonemów (dźwięków mowy ludzkiej), występujących w danym języku. 

Zaburzenia słuchu fonematycznego to trudności w spostrzeganiu dźwięków mowy, a więc w odróżnianiu głosek. Dziecko z zaburzonym słuchem fonematycznym dobrze słyszy słowa, lecz nie potrafi różnicować pojedynczych dźwięków lub złożyć ich w całość.


Koordynacja wzrokowo-ruchowa to umiejętność łączenia tego, co postrzegamy przy pomocy wzroku, z tym co wykonujemy przy pomocy narządów ruchu (głównie rąk i nóg). Jest to zdolność niezbędna do opanowania umiejętności pisania, rysowania, wycinania, lepienia, malowania, manipulowania, ćwiczeń gimnastycznych

Zaburzenia koordynacji wzrokowej mogą skutkować trudnościami:
  • w wypowiadaniu się - trudności w odpoznawaniu przedmiotów na obrazkach, stąd opis ich jest ubogi, rysowaniu - problem z odwzorowaniem prostych figur geometrycznych, znaków graficznych i cyfr
  • czytaniu - mylenie liter i podobnym kształcie (np. a-o, l-ł-t, b-d...), opuszczenie liter, sylab, wyrazów, wierszy, gubienie się w tekście, tempo czytania wolne, czytanie nierytmiczne
  • pisaniu - trudność w zapamiętaniu kształtu liter, mylenie liter o podobnym kształcie, pomijanie drobnych elementów graficznych liter, czyli znaków diakrytycznych (tj. kropek, ogonków, kresek), opuszczenie liter lub cząstek wyrazów.
Zaburzenia w sferze ruchowej przejawiać się mogą:
  • powolnymi ruchami, brakiem precyzji, zręczności, napięciem mięśniowym
  • brakiem sprawności manualnej (np. trudności w trzymaniu ołówka, rysowaniu czy wycinaniu)
  • obniżonym poziomem graficznym prac (tzw. niestaranne pismo, niekształtne litery, wychodzenie poza linię)
  • zaburzeniami procesu lateralizacji
Dzieci z zaburzoną lub słabo rozwiniętą koordynacją wzrokowo-ruchową mają trudności w:

  • Samodzielnym ubieraniu się,
  • Prawidłowym chwytaniu piłki, rzucaniu do celu,
  • Utrzymywaniu równowagi przy staniu na jednej nodze,
  • Posługiwaniu się najprostszymi narzędziami i przedmiotami codziennego użytku,
  • Rysowaniu (ołówek trzymają kurczowo i mocno przyciśnięty w trakcie rysowania),
  • Utrzymanie się w linijkach,
  • Wycinaniu, wydzieraniu, naklejaniu,
  • Układaniu, np. piramidek
  • Nawlekaniu drobnych elementów, np. koralików.
Informacje powyższe opracowałam w oparciu, m.in. o publikację Małgorzaty Dąbrowskiej "Moje dziecko jest dyslektykiem. Poradnik i informator dla rodziców i wychowawców".

PDW_dla 5-6 latków z zaburzonym słuchem fonematycznym i koordynacją wzrokowo-ruchową udostępniony przez portal pedagogia.pl


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz