niedziela, 25 marca 2012

KIPU i PDW dla ucznia z opinią PPP

Przykłady_KIPU i PDW




Cieszę się, że coraz częściej czytelnicy mojego bloga dzielą się swoimi materiałami. Oby tak dalej, zachęcam,  namawiam, czekam :)
Poniżej przykłady takiej dokumentacji przesłanej przez naszą koleżankę po fachu. Dziękuję bardzo.

Karta Indywidualnych Potrzeb Ucznia

Kipu
View more documents from ASzaj.
Plan Działań Wspierających (do powyższego KIPU)
Pwd
View more documents from ASzaj.
Pozdrawiam
PwA

10 komentarzy:

  1. Witam ! Mam pytanie: Czy KIPU i PDW pisze sie dla ucznia z wadamy postawy?

    OdpowiedzUsuń
  2. Wg mnie NIE!
    KIPU zakładamy dzieciom i młodzieży z określonymi
    w rozporządzeniu problemami.

    Przypominam, dla kogo zakładamy kartę indywidualnych potrzeb ucznia(KIPU) i opracowujemy plan działań wspierających (PDW).

    A zatem dla:

    ·ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego

    ·ucznia posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej

    · ucznia, wobec którego nauczyciel lub specjalista stwierdził potrzebę objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną.

    W Rozporządzeniu określone są także formy pomocy jakie udziela się tym uczniom. Nie ma w nich mowy o zajęciach korygujących postawę ciała.

    Więc wg mnie nie tworzymy KIPU i PDW
    chyba że uczeń ma inne problemy psychoedukacyjne, np. wynikające z tejże wady postawy.

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam serdecznie.

    Wiem, że KIPU zakładamy dla ucznia z zaburzeniami komunikacyjnymi, jeśli to wpływa na jego funkcjonowanie w szkole i wyniki w nauce. Mam jednak problem, gdyż każą mi zakładać KIPU dla każdego ucznia z problemem logopedycznym. Nawet jeśli jest to wzorowo funkcjonujący i uczący się uczeń. To chyba jakieś nieporozumienie. Bardzo proszę o pomoc.

    OdpowiedzUsuń
  4. Jeśli uczeń ma rzeczywiście problemy logopedyczne to należy założyć mu KIPU i objąć specjalistyczną pomocą logopedyczną. Dzieje się tak nawet wtedy, gdy uczeń nie ma stosownej opinii p-p na temat tychże problemów. Jeśli taką opinię posiada łatwiej jest napisać KIPU. Pomoc taką świadczy specjalista logopeda, np. pracujący szkole lub w Poradni P-P. Należy poprosić tę osobę o napisanie PDW dla takiego ucznia. Proponuję na wstępie zapytać rodzica czy dziecko uczestniczy już gdzieś w zajęciach logopedycznych. Jeśli tak to zajęcia mogą być kontynuowane tamże, jeśli nie należy zaproponować rodzicom miejsce gdzie uczeń mógłby uczęszczać na zajęcia. Może być także i tak, że rodzice nie zechcą pomocy w tym zakresie, wtedy zakładamy tylko KIPU, a w nim odnotowujemy, że rodzice nie wyrazili ochoty na objęcie dziecka taką pomocą.
    To chyba tyle :)
    Pozdrawiam zimowo tej wiosny!

    OdpowiedzUsuń
  5. Zgadzam się i myślę podobnie, jednak w placówce, w której pracuję (jestem logopedą), wymagają aby każde dziecko z wadą wymowy miało KIPU, nawet jeśli jest to tylko rotacyzm. W przedszkolu kilkoro dzieci miało założone KIPU i jest ona kontynuowana w szkole, jeśli jest taka potrzeba, dodam że były to dzieci ze złożonymi wadami wymowy. A teraz nagle w szkole!!! muszę tworzyć KIPU dla pozostałych dzieci. Wydaje mi się, że jest to działanie na siłę.

    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  6. Niestety, tak mówią przepisy :(, trzeba i już, Proszę dopisać tym dzieciom które w ogóle Karty (KIPU) nie posiadają. Tym dzieciom, które w przedszkolu miały założone KIPU tylko zmodyfikować.
    Powodzenia i proszę nie tracić ducha :)
    A

    OdpowiedzUsuń
  7. Witam mam dość skomplikowana sprawę może Pani się wypowie. Krotko opisze. W tym roku zapisałam dziecko do szkoły podstawowej do I klasy- dodam ze moje dziecko jest w pełni zdrowe bez żadnych problemów. Zostało utworzone 5 klas i moje dziecko bez żadnej naszej wiedzy- tak podzieliła Pani Dyrektor trafiło do klasy gdzie jest 16 osób i w tym dodatkowo jest Pani do pomocy. Mam pytanie czy KIPU i PDW to jest to samo co klasa integracyjna?. Jestem oburzona faktem że nikt do tej pory nam nie powiedział dlaczego mamy właśnie 16 osób gdy inne klasy są przepełnione. Nie uważam, że nauka z dziećmi mających problemy ruchome jest zła jednakże z tego co się dowiedziałam są dzieci z problemami zaburzeniowo - rozwojowymi. W związku z tym mam tez pytanie jakie ja jako mama dziecka w pełni zdrowego mam w tej kwestii prawa. Czy powinniśmy byc o tym poinformowani oraz czy moge prosic o przeniesienia dziecka do innej szkoły.
    W.

    OdpowiedzUsuń
  8. Witam Panią,
    "Bycie" w klasie 16 osobowej to pewien komfort i nie każdy ma taką możliwość w takiej klasie być :) - to po pierwsze.
    Jak sądzę, a raczej jestem tego pewna, córka została zapisana do klasy integracyjnej i nie jest to ani ujma, ani wstyd ani kara - to po drugie. Klasa integracyjna z założenia jest klasą mniejszą i nie może mieć mniej niż 15 osób oraz przekroczyć 20 osób - w tym znajduje się w niej od 3 do 5 osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych (niepełnosprawnych ruchowo, niewidzących i niedowidzących, niesłyszących i słabosłyszących, upośledzonych umysłowo, z autyzmem, niedostosowanych społecznie, z niepełnosprawnością sprzężoną). Owszem powinna Pani być o fakcie zapisania córki do klasy integracyjnej powiadomiona przez dyrekcję szkoły. Ale patrząc na to z innej perspektywy dla Pani dziecka może być to szansa na uczenie się tolerancji, pomaganie słabszym, uczenie się empatii i szacunku wobec odmienności. Dlatego w klasie jest nauczyciel specjalista, który zajmuje się uczniami niepełnosprawnymi.
    W mojej szkole są klasy integracyje od lat i jeszcze nigdy nikomu nic złego się nie przydarzyło.Więc jak sądzę Pani lęki i obawy oraz oburzenie są "na wyrost" i raczej wynikające z zasłyszanego dość stereotypowego myślenia o klasie integracyjnej. Oczywiście ma Pani prawo nie zgodzić się na to by Pani dziecko uczyło się w takiej klasie. To Pani decyzja. Proszę to sobie na spokojnie przemyśleć i zdecydować co dla Pani córki będzie najleprze.

    Pyta Pani czy KIPU i PDW to to samo co klasa integracyjna?
    Zdecydowanie NIE. Po pierwsze KIPU (karta indywidulanych potrzeb ucznia) oraz PDW (plan działań wspierających) zakałdane były dla uczniów posiadajacych różne dysfunkacje, zaburzenia i choroby (np. dla dyslektyków, uczących się indywidulanie, chorych przewlekle, majacyh kłopty w nauce etc.)
    Klasa integracyjna zaś to mniejszy zespół uczniów (tak jak wyżej pisałam) w którym uczą się dzieci zdrowe i dzieci z orzeczeniami do kształcenia specjalnego.
    Obecnie nie zakłada się już ani KIPU ani PDW. Zmieniły się przepisy w tym względzie.
    Więc nie należy tych spraw ze sobą łączyć.
    Proszę zatem raz jeszcze to przemyśleć i zdecydować. Życzę udanych i mądrych decyzji.

    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  9. Właśnie otrzymałam orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dziewczyny przyjętej w tym roku do ZSZ w zawodzie sprzedawca. Otrzymała orzeczenie dot. upośledzenia umysłowego w stopniu umiarkowanym z zaleceniem realizacji nauczania wg. podstawy programowej kształcenia ogólnego dla uczniów niepełnosprawnych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym, na etapie szkoły ponadgimnazjalnej w Specjalnym Ośrodku Szkolno Wychowawczym dla uczniów z głębszą niepełnosprawnością lub w szkole ponadgimnazj. przysposabiającej do pracy. W naszej szkole praktyka odbywa się w zewnętrznych zakładach pracy a uczniowie każdego roku wyjeżdżają dodatkowo na miesięczny kurs zawodowy. Nie sądzę by dziewczyna sobie poradziła. Co robić????

    OdpowiedzUsuń
  10. Poobserwować. Dać możliwość udziału w praktyce. Może jest lepiej niż określa orzeczenie? A jeśli rzeczywiście tak jest to zastanowimy się...
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń