Strony

poniedziałek, 31 grudnia 2012

Do Siego Roku 2013

NIECH NOWY 2013 ROK

będzie dla Was szczęśliwy, 
obfituje w zdrowie i w pomyślność
niech sprawy trudne znajdują zawsze pozytywny obrót, 
a na Waszej drodze niech pojawiają się tylko dobrzy i mądrzy ludzie




Pozdrawiam noworocznie 
Pedagog w Akcji
AGNIESZKA SZAJDA 

piątek, 28 grudnia 2012

Pomoc uczniowi w szkole_rewizja rozporządzenia



ZMIANY W ROZPORZĄDZENIU




Mniej dokumentacji czyli więcej czasu dla ucznia. Nowoczesna pomoc psychologiczno-pedagogiczna. Taki tytuł nosi zamieszczona na stronach MEN informacja o planowanych zmianach w sposobie organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole.

Szczegóły, tj. projekt zmian oraz uzasadnienie do projektu rozporządzenia znajdziecie po tym linkiem: http://goo.gl/vTHtg

Zasadniczo projekt zakłada:

1.Odciążenie nauczycieli od części dotychczasowych obowiązków, w tym ograniczenie do niezbędnego minimum dotychczasowej dokumentacji


2.Rezygnację z obligatoryjnego tworzenia zespołu dla każdego ucznia wymagającego pomocy (dotychczas składającego się z nauczycieli, wychowawców i specjalistów prowadzących zajęcia). Zadania te będzie wykonywał wychowawca klasy w szkole lub placówce.

3.Zniesienie obowiązku opracowywania kart indywidualnych potrzeb ucznia (KIPU) oraz planów działań wspierających (PDW) na rzecz indywidualnych lub grupowych programów pomocy psychologiczno-pedagogicznej dokumentowanej w dzienniku pracy nauczyciela.


Tak o propozycjach zmian pisała 12 grudnia 2012 r. Dziennik Gazeta Prawna:



Więcej informacji zamieszczę niebawem, dzięki uprzejmości koleżanki, która obiecała prześledzić zmiany i je zestawić.

Pozdrawiam
PwA

PDW_matematyka


Matematyka
Plan Działań Wspierających_przykład


Poniżej zamieściłam przykład Plan Działań Wspierających z matematyki, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia w szkole podstawowej, gimnazjum i w szkole ponadgimnazjalnej. Jak zwykle proszę traktować ten dokument jako propozycję, a nie wyrocznię :)




Plan Działań Wspierających opracowały:
mgr Jolanta Gawrylak - matematyk
mgr Agnieszka Szajda - pedagog szkolny


Pozdrawiam
PwA

Niedosłuch


Uczeń z niedosłuchem



Dzisiaj obiecana prezentacja n/t dostosowania wymagań edukacyjnych do potrzeb edukacyjnych i wychowawczych ucznia
z niedosłuchem. 


Poniżej główne wskazania do pracy:

 

 PwA

środa, 26 grudnia 2012

Radosnego Bożego Narodzenia

Przyjmijcie ode mnie najlepsze życzenia świąteczne


 Pedagog w akcji :)

sobota, 15 grudnia 2012

Dostosowanie wymagań dla ucznia z Zespołem Aspergera


Uczeń z Zespołem Aspergera




 Po długiej przerwie proponuję serię postów dotyczących zakresu i sposobu dostosowania wymagań edukacyjnych dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Materiały są efektem ciężkiej pracy jaką włożyłam przygotowując warsztaty i szkoleniowe rady pedagogiczne dla nauczycieli szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Przejrzałam literaturę i liczne materiały, które "wpadały" mi w ręce. Bywałam na szkoleniach oraz dokształcałam się czasie trwających jeszcze studiów z oligofrenopedagogiki. 

Dzisiaj uczeń z zespołem Aspergera. 

Poniżej prezentacja, w której zebrałam najważniejsze zagadnienia dotyczące specyfiki funkcjonowania ucznia oraz sposoby pracy i postępowania w codzienności szkolnej.






Pozdrawiam 
PwA

środa, 14 listopada 2012

Jestem na wakacjach



Jesienny wypoczynek 
w pięknych okolicznościach natury...


... spadł mi z nieba nieoczekiwanie.
Więc na blogu cisza i spokój .. i tak do grudnia. Wybaczcie więc!


Oto widok z okna pokoju, w którym mieszkam (Bryjarka 676 m.n.p.m)



i jeszcze jedno zdjęcie z widokiem na Małe Pieniny



Kilka zdjęć z pieszych wędrówek po okolicy (bliższej i dalszej)

W drodze na Wysoką, 
nie było lekko, ufff,
 kolana trzeszczały :)


.. ale opłacało się dla tego widoku na wszystkie krańce świata ....

to widok z Wysokiej (1050 m.n.p.m.) na Tatry


i na Beskidy odwracając się lekko w lewo



Pozdrawiam Was serdecznie z pięknych polskich szlaków górskich


Pedagog w akcji



środa, 17 października 2012

Ochrona danych osobowych

 ... czyli jakie informacje o uczniu

może przekazać nauczyciel?



O poważnych sprawach opowiem w okolicznościach natury zarejestrowanych  przez mnie aparatem fotograficznym :) Było wtedy słonecznie i bardzo ciepło jak na październikowe popołudnie ... uhmmmmm szkoda, że te dni odchodzą :(



W świetle zapisów zawartych w ustawie o systemie oświaty z dn. 7 września 1991 roku, nauczyciel w swoich działaniach ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską z poszanowaniem godności osobistej ucznia.(art.4).

Z zapisu zatem jasno wynika, że nauczyciel podejmując wszelkie działania powinien kierować się dobrem ucznia i chronić każde dziecko, nawet to sprawiające trudności wychowawcze. Mamy zatem tak oddziaływać na środowisko szkolne, aby w sytuacjach trudnych, konfliktowych nie dopuścić do piętnowania ucznia przez innych uczniów i ich rodziców.
Takie postępowanie wiąże się ściśle z zagadnieniem ochrony danych osobowych ucznia w placówce oświatowej czy opiekuńczo-wychowawczej. Podczas rozmów z rodzicami dziecka poszkodowanego nie możemy posługiwać się danymi uczniów, którzy dopuścili się złego czynu. Mówi o tym wyraźnie art. 4 ustawy o systemie oświaty oraz art. 6 ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.



Jak pojęcie „dane osobowe” rozumie ustawa?



Art.6.
ust 1
Za dane osobowe uważa się wszelkie informacje dotyczące zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej.
ust 2
Osobą możliwą do zidentyfikowania jest osoba, której tożsamość można określić bezpośrednio lub pośrednio, w szczególności przez powołanie się na numer identyfikacyjny albo jeden lub kilka specyficznych czynników określających jej cechy fizyczne, fizjologiczne, umysłowe, ekonomiczne, kulturowe lub społeczne

środa, 3 października 2012

Zadania pedagoga szkolnego


Jak zaplanować pracę pedagoga

szkolnego w nowym roku szkolnym?


Od minionego roku praca pedagoga szkolnego wygląda nieco inaczej. Wiąże się to z wejściem w życie nowych rozporządzeń dotyczących pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Planując bowiem swoją pracę musi działać na podstawie nowego rozporządzenia MEN z dnia 17 listopada 2012 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z dn. 2010 r. Nr 228, poz. 1487).
Zadania pedagoga szkolnego wynikają z:
1.      puli zadań podstawowych, określonych zapisami prawa oświatowego
2.      listy zadań dodatkowych, wynikających ze statutu szkoły jak również ze specyfiki placówki
3.      posiadanych kwalifikacji zawodowych oraz dodatkowych uprawnień (socjoterapia, rewalidacja, terapia pedagogiczna, terapia dysleksji)
4.      dodatkowych zainteresowań, w wyniku których podejmuje działania, które lubi, sprawiają mu przyjemność i chce je wykonywać w szkole (np. orgiami, fotografia, turystyka, etc.)
5.      organizacji własnego warsztatu pracy (dobrze wyposażony gabinet, miejsce do prowadzenia spotkań grupowych czy indywidualnych, niezbędne pomocy dydaktyczne, materiały papiernicze, niezbędna biblioteczka tematyczna)
6.      z osobistych potrzeb związanych z doskonaleniem zawodowym.



Istotne!
Ważne jest także, aby pedagog w należyty sposób dokumentował swoje działania oraz gromadził niezbędną dokumentację

środa, 19 września 2012

Dokumentacja pedagoga szkolnego

Jaką dokumentację powinien prowadzić pedagog szkolny?




Dowiemy się o tym z dwóch ostatnich nowelizacji rozporządzenia MENiS z dn. 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegi nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (DZ.U. z 2002 r. Nr 23, poz. 225).

W nim zawarte są przepisy, których musimy przestrzegać. Jednak dyrektor placówki, która podejmuje różnorodną działalność, może zobowiązać pedagoga szkolnego do wypełniania i dokumentowania zleconych przez niego zadań.

CO ZATEM DLA PEDAGOGA JEST DOKUMENTACJĄ KONIECZNĄ I OBOWIĄZKOWĄ?

Nowelizacja wyżej wspomnianego rozporządzenia z dnia 16 lipca 2009 r. wskazuje, że:

  1. pedagog ma obowiązek prowadzić dziennik, do którego wpisuje:

·         plan swoich zajęć,
·         zajęcia i czynności przeprowadzone w poszczególnych dniach,
·         wykaz dzieci, uczniów lub wychowanków zakwalifikowanych do różnych form pomocy, w szczególności pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
·         informacje o kontaktach z osobami i instytucjami, z którymi pedagog lub psycholog współdziała przy wykonywaniu swoich zadań.

W kolejnej nowelizacji tego rozporządzenia z dn. 24 sierpnia 2010 r. czytamy, że:

2. pedagog ma obowiązek dokumentowania zajęć innych niż obowiązkowe w odrębnych dziennikach:

·        dzienniku zajęć dydaktyczno- wyrównawczych i specjalistycznych oraz innych zajęć, które nie są wpisywane odpowiednio do dziennika zajęć przedszkola, dziennika lekcyjnego, dziennika zajęć w świetlicy i dziennika zajęć wychowawczych, jeżeli jest to uzasadnione koniecznością dokumentowania przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej


wtorek, 11 września 2012

Odmowa udziału w lekcji


Koleżanki i Koledzy Nauczyciele
polecam Wam prawdziwy hit wydawniczy

książka

"Odmowa udziału w lekcji"





Praca zbiorowa pod redakcją Zbigniewa Barcińskiego
Seria wydawnicza: Interwencja wychowawcza w szkole
Lublin 2012, Wydawnictwo NATAN

Format B5, Ilość stron: 174

ISBN 978-83-932010-5-1
Cena książki: 24,99


Książka Odmowa udziału w lekcji poświęcona jest różnego rodzaju zachowaniom, które można określić jako odmowę ze strony uczniów skupienia się na treściach i zadaniach proponowanych przez nauczyciela. Do takich „odmownych” zachowań można zaliczyć: drobne rozmowy czy zabawy uczniów, krzyki, rzucanie papierów, zajęcie się innymi rzeczami niż lekcja, chodzenie między ławkami, wychodzenie z klasy, żarty, wygłupy, klasowy chaos, harmider, bałagan czy wagary. Jak reagować na takie zachowania uczniowskie? Jak przeprowadzić interwencję w takich sytuacjach? Odpowiedzi na to pytanie służy analiza 29 konkretnych szkolnych historii opisujących działania nauczycieli, którzy zetknęli się z takimi zachowaniami uczniów i próbowali sobie jakoś z nim poradzić.

W serwisie www.natan.pl można zapoznać się ze spisem treści,  pobrać darmowy fragment książki oraz dokonać jej zakupu.

Opinia o książce: To świetny i praktyczny poradnik dla nauczycieli, wychowawców i studentów. Zawiera analizy wielu konkretnych, trudnych sytuacji wychowawczych, z którymi spotykamy się na zajęciach lekcyjnych. Pomaga zrozumieć zachowania uczniów i nauczycieli. Uczy, jak skutecznie rozwiązywać problemy wychowawcze. Serdecznie polecam tym, którzy chcieliby stać się autorytetem dla uczniów
(Jolanta Gawrylak, nauczycielka matematyki w gimnazjum).

Ja także serdecznie polecam tę książkę, ponieważ  napisał ją mój długoletni znakomity kolega Zbyszek, świetny trener, pedagog, mój przewodnik po arkanach sztuki prowadzenia zajęć warsztatowych z wykorzystaniem metod aktywizujących.


Pozdrawiam i owocnej lektury życzę
PwA

poniedziałek, 3 września 2012

Stres powakacyjny-jak sobie z nim poradzić

Jak zminimalizować stres związany z kończącymi się wakacjami i powrotem do szkoły?




W minionym roku zamieściłam wskazówki dotyczące stresu związanego z powrotem do szkoły.

Dzisiaj przypominajka, a drugą część znajdziecie pod tym linkiem: http://pedagogwakcji.blogspot.com/2011/08/stres-powakacyjny-czii.html


Kilka wskazówek dla Wszystkich - uczniów i nauczycieli.
część I

 
1.      Wiedz o tym, że niemal każda osoba wracająca po długim wypoczynku do zajęć szkolnych czy zawodowych odczuwa podobny stres i niechęć – ALE PAMIĘTAJ TO MINIE PO KILKU DNIACH!!!
2.      ZAAKCEPTUJ TEN STAN  tj. lekkie rozleniwienie, rozdrażnienie, gorszy humor czy spadek nastroju. Daj sobie ten czas i nie rób sobie wyrzutów sumienia, że jesteś „niepozbierany”.

sobota, 1 września 2012

PDW do 30 września


Już piszemy PDW



Przypominam nauczycielom szkół podstawowych i ponadgimnazjalnych, że do 30 września 2012 roku należy napisać  Plany Działań Wspierających (PDW) uczniom, dla których założono KIPU (Kartę Indywidualnych Potrzeb Ucznia) oraz IPET dla dzieci i młodzieży posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. To Wasze pierwsze PDW jakie stworzycie. Powodzenia!!!

Pod poniższymi  linkami (jest ich więcej)  znajdziecie szczegółowe informacje jak to zrobić:
Wpisując  słowo PDW w zakładkę "Szukaj w tym blogu" znajdującym sie po Twojej lewej stronie, pod moim zdjęciem :),  "wyskoczą" Ci wszystkie posty jakie zamieściłam na ten temat.

Życzę miłej lektury i pisania.
PwA

czwartek, 30 sierpnia 2012

Wyprawka szkolna 2012/2013


 



Poniżej przedstawiam Wam informacje n/t Rządowego programu pomocy dzieciom  "Wyprawka Szkolna".  Szczegółowe zasady udzielania pomocy podane poniżej dotyczą  woj. lubelskiego,  zatem sprawdźcie dokładnie czy terminy składania dokumentów są takie same w waszych wojeówdztwach. Nie jestem w stanie tego sprawdzić :)

Na podstawie Rządowego programu pomocy uczniom w 2012 r. – „Wyprawka szkolna" dofinansowanie zakupu podręczników przysługuje następującym uczniom rozpoczynającym w roku szkolnym 2012/2013 naukę:
1. uczniom klas I szkoły podstawowej pochodzącym z rodzin, w których dochód na osobę w rodzinie nie będzie wyższy niż 504 zł netto (kryterium dochodowe zapisane w ustawie o świadczeniach rodzinnych);
2. uczniom klas II-IV szkoły podstawowej pochodzącym z rodzin, w których dochód na osobę w rodzinie nie przekracza 351 zł netto (kryterium dochodowe zapisane w ustawie o pomocy społecznej);
3. uczniom klas I szkoły ponadgimnazjalnej pochodzącym z rodzin, w których dochód na osobę w rodzinie nie przekracza 351 zł netto (kryterium dochodowe zapisane w ustawie o pomocy społecznej);
4. Uczniom szkół podstawowych, gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych:
a) słabowidzącym,
b) niesłyszący
c) z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim
d) uczniom z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku gdy jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność wymieniona wyżej,
- posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, o którym mowa w art. 71b ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, uczęszczającym do wszystkich klas wymienionych szkół;

Świadczenia pomocy materialnej

POMOC MATERIALNA
O CHARAKTERZE SOCJALNYM



Dzisiaj ta kracząca na jarzębinie za moim oknem wrona  (a "trzeszczała"strasznie !!!) uświadomiła mi, że zbliża się jesień, i  że czas do pracy. Zatem umieściłam  już informację o stypedniach szkolnych. Teraz ogólnie o tym, co MEN pisze o stypendiach  i zasiłkach szkolnych.




Ministerstwa Edukacji Narodowej na stronie
objaśnia  jakie  świadczenia pomocy materialnej może otrzymać uczeń w szkole. Zachęcam do przypomnienia sobie "co i jak":
1) stypendium szkolne – może je otrzymać uczeń, w którego rodzinie miesięczna wysokość dochodu na osobę nie przekracza kwoty 351zł netto, w szczególności gdy w rodzinie tej występuje: bezrobocie, niepełnosprawność, ciężka lub długotrwała choroba, wielodzietność, brak umiejętności wypełniania funkcji opiekuńczo-wychowawczych, alkoholizm lub narkomania, a także gdy rodzina jest niepełna lub wystąpiło zdarzenie losowe.
Stypendium to może być udzielane uczniom w formie: całkowitego lub częściowego pokrycia kosztów udziału w zajęciach edukacyjnych, w tym wyrównawczych, pomocy rzeczowej o charakterze edukacyjnym, w tym w szczególności zakupu podręczników, a w uzasadnionych przypadkach także w formie świadczenia pieniężnego. Stypendium szkolne jest przyznawane na okres nie dłuższy niż od września do czerwca w danym roku szkolnym. Wniosek ten składa się do 15 września danego roku szkolnego do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta.

2) zasiłek szkolny – może być przyznany uczniowi znajdującemu się przejściowo w trudnej sytuacji materialnej z powodu zdarzenia losowego. Przyznawany jest w formie świadczenia pieniężnego na pokrycie wydatków związanych z procesem edukacyjnym lub w formie pomocy rzeczowej o charakterze edukacyjnym, raz lub kilka razy w roku, niezależnie od otrzymywanego stypendium szkolnego. O tę formę pomocy można ubiegać się w terminie nie dłuższym niż dwa miesiące od wystąpienia zdarzenia uzasadniającego przyznanie tego zasiłku.
Świadczenia pomocy materialnej o charakterze socjalnym są przyznawane na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia, dyrektora szkoły lub z urzędu.


Pozdrawiam nie trzeszcząco :)
PwA

Stypendium szkolne 2012/2013


WITAJCIE PO WAKACJACH


Pedagog w akcji po wakacjach wkracza do akcji :)



Poniżej przedstawim Wam informacje n/t zasad przyznawania stypendiów szkolnych obowiązujących na terenie miasta Lublina. Sądzę jednak, że wiele informacji, jeśli nie większość, dotyczy wszystkich województw. 

Informacje dla osób ubiegających się
o stypendium szkolne
(szkoły prowadzone przez m. Lublin)

1.       Stypendia szkolne pochodzą z budżetu Państwa Polskiego (nie są to stypendia unijne).
2.       Stypendium szkolne może być przeznaczone wyłącznie na cele edukacyjne.
3.       Stypendium jest udzielane z reguły w formie niepieniężnej, to znaczy jako:
·         refundacja kosztów na cele edukacyjne na podstawie faktur lub rachunków,
·         pokrycie kosztów udziału w nadobowiązkowych zajęciach edukacyjnych,
·         pokrycia kosztów związanych z pobieraniem nauki poza Lublinem.
Istnieje możliwość przyznania stypendium w kilku formach jednocześnie
4.       Pomoc materialna o charakterze socjalnym przysługuje uczniom szkół, wychowankom ośrodków oraz słuchaczom kolegiów do czasu ukończenia kształcenia, nie dłużej jednak niż do ukończenia 24 roku życia.
5.       Stypendium szkolne może otrzymać uczeń, w którego rodzinie dochód na osobę nie przekracza 351 zł netto; (od 1 października 2012 r. kryterium dochodowe wynosić będzie 456 zł)

środa, 15 sierpnia 2012


Bitwa Warszawska 13-25 sierpnia 1920 r.

Pamiętamy !


Jeszcze Polska nie zginęła,
Kiedy my żyjemy,
Co nam obca przemoc wzięła,
Szablą odbierzemy.
Marsz, marsz, Dąbrowski,
Z ziemi włoskiej do Polski,
Za twoim przewodem
Złączym się z narodem.

Przejdziem Wisłę, przejdziem Wartę,
Będziem Polakami,
Dał nam przykład Bonaparte,
Jak zwyciężać mamy.

Marsz, marsz, Dąbrowski...

Jak Czarniecki do Poznania
Po szwedzkim zaborze,
Dla ojczyzny ratowania
Wrócim się przez morze.

Marsz, marsz, Dąbrowski...

Już tam ojciec do swej Basi
Mówi zapłakany -
"Słuchaj jeno, pono nasi
Biją w tarabany."

Marsz, marsz, Dąbrowski...