Strony

poniedziałek, 28 października 2013

Sprawdzian i egzamin gimnazjalny

Czy można im wydłużyć czas pracy 
na sprawdzianie/egzaminie gimnazjalnym?


             

W ostatnich tygodniach kilka osób pytało mnie o możliwość wydłużenia czasu pracy na sprawdzianie czy egzaminie gimnazjalnym uczniowi, który nie posiada opinii "stricte" dyslektycznej. Jednak w opinii w sprawie objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną jest wyraźnie informacja o bardzo wolnym tempie pracy ucznia i potrzebie wydłużenia mu czasu pracy na klasówce, sprawdzianie czy w czasie innych zadań. 

W Komunikacie Dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z 30 sierpnia 2013 r. w sprawie sposobu dostosowania warunków i form przeprowadzania w roku szkolnym  2013/2014 sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego do potrzeb uczniów (słuchaczy) ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym, czytamy:

  1. Za dostosowanie warunków i form przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego  jest odpowiedzialny dyrektor szkoły jako przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego.
  2. Rada pedagogiczna wskazuje sposób lub sposoby dostosowania warunków i form przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego do potrzeb i możliwości uczniów, o których mowa w pkt 1–6, wybierając spośród możliwych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego określonych w Tabeli 1. na podstawie:
·        orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego
·        orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania
·  opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się
·        zaświadczenia o stanie zdrowia wydanego przez lekarza
· pozytywnie zaopiniowanego przez radę pedagogiczną wniosku nauczyciela lub specjalisty wykonującego w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, prowadzących zajęcia z uczniem (słuchaczem) ze względu na trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą, zaburzenia komunikacji językowej lub sytuację kryzysową lub traumatyczną – po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów) albo pełnoletniego ucznia (słuchacza)
·     pozytywnie zaopiniowanego przez radę pedagogiczną wniosku rodziców (prawnych opiekunów) albo pełnoletniego ucznia (słuchacza), który był objęty w szkole pomocą psychologiczno-pedagogiczną ze względu na trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą, zaburzenia komunikacji językowej lub sytuację kryzysową lub traumatyczną. 

3. W szczególnych przypadkach, w tym nieujętych w Tabeli 1., decyzję o sposobach dostosowania warunków i form przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego do potrzeb ucznia podejmuje – po uzgodnieniu z radą pedagogiczną – dyrektor szkoły na podstawie pisemnego porozumienia z dyrektorem właściwej okręgowej komisji egzaminacyjnej. 


Zatem istnieje możliwość wsparcia tej grupy uczniów i wydłużyć im czas pracy na sprawdzianie/egzaminie gimnazjalnym. Grupa takich uczniów może pisać sprawdzian/egzamin gimnazjalny 
w odrębnej sali.


Zamieszczam poniżej pełną treść komunikatu OKE 
Na żółto zaznaczyłam interesujące nas wątki.



Pozdrawiam 
PwA

2 komentarze:

  1. czy oznacza to, że można przedłużyć czas uczniom z tak zwanej "szarej strefy", czyli z poziomem inteligencji poniżej przeciętnej. Oni właściwie w opinii zawsze mają sugestie, że tempo pracy jest bardzo wolne i należy wydlużać czas na wykonanie powierzonych zadań, sprawdzianów, prac. Do tej pory uczniowie ci nie mieli żadnych przywilejów...

    OdpowiedzUsuń
  2. Wg mnie czytając wnikliwie przepisy oraz opinię ucznia możemy jako rada pedagogiczna wspierać takie dzieci przez wydłużenie czasu pracy na egzaminie. Jeśli opinia wyraźnie wskazuje taką potrzebę to wg mnie możemy wydłużyć czas. Decyzję tę rzecz jasna dyrektor szkoły podejmuje w porozumieniu z dyrektorem właściwej OKE.

    OdpowiedzUsuń