Czy można im wydłużyć czas pracy
na sprawdzianie/egzaminie gimnazjalnym?
na sprawdzianie/egzaminie gimnazjalnym?
W ostatnich tygodniach kilka osób pytało mnie o możliwość wydłużenia czasu pracy na sprawdzianie czy egzaminie gimnazjalnym uczniowi, który nie posiada opinii "stricte" dyslektycznej. Jednak w opinii w sprawie objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną jest wyraźnie informacja o bardzo wolnym tempie pracy ucznia i potrzebie wydłużenia mu czasu pracy na klasówce, sprawdzianie czy w czasie innych zadań.
W Komunikacie Dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z 30
sierpnia 2013 r. w sprawie sposobu dostosowania warunków i form
przeprowadzania w roku szkolnym 2013/2014 sprawdzianu i egzaminu
gimnazjalnego do potrzeb uczniów (słuchaczy) ze specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz
zagrożonych niedostosowaniem społecznym, czytamy:
- Za dostosowanie warunków i form przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego jest odpowiedzialny dyrektor szkoły jako przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego.
- Rada pedagogiczna wskazuje sposób lub sposoby dostosowania warunków i form przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego do potrzeb i możliwości uczniów, o których mowa w pkt 1–6, wybierając spośród możliwych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego określonych w Tabeli 1. na podstawie:
· orzeczenia o
potrzebie kształcenia specjalnego
· orzeczenia o
potrzebie indywidualnego nauczania
· opinii
poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych
trudnościach w uczeniu się
· zaświadczenia
o stanie zdrowia wydanego przez lekarza
· pozytywnie
zaopiniowanego przez radę pedagogiczną wniosku nauczyciela lub specjalisty wykonującego
w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, prowadzących
zajęcia z uczniem (słuchaczem) ze względu na trudności adaptacyjne związane z
wcześniejszym kształceniem za granicą, zaburzenia komunikacji językowej lub
sytuację kryzysową lub traumatyczną – po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów)
albo pełnoletniego ucznia (słuchacza)
· pozytywnie
zaopiniowanego przez radę pedagogiczną wniosku rodziców (prawnych opiekunów)
albo pełnoletniego ucznia (słuchacza), który był objęty w szkole pomocą
psychologiczno-pedagogiczną ze względu na trudności adaptacyjne związane
z wcześniejszym kształceniem za granicą, zaburzenia komunikacji językowej
lub sytuację kryzysową lub traumatyczną.
3. W szczególnych przypadkach, w tym
nieujętych w Tabeli 1., decyzję o sposobach dostosowania warunków i form
przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego do potrzeb ucznia
podejmuje – po uzgodnieniu z radą pedagogiczną – dyrektor szkoły na podstawie pisemnego porozumienia
z dyrektorem właściwej okręgowej komisji egzaminacyjnej.
Zatem istnieje możliwość wsparcia tej grupy uczniów i wydłużyć im czas pracy na sprawdzianie/egzaminie gimnazjalnym. Grupa takich uczniów może pisać sprawdzian/egzamin gimnazjalny
w odrębnej sali.
Zamieszczam poniżej pełną treść komunikatu OKE
Na żółto zaznaczyłam interesujące nas wątki.
Na żółto zaznaczyłam interesujące nas wątki.
Pozdrawiam
PwA