Strony

niedziela, 25 września 2011

Ważność opinii a egzaminy

KROK 4B


 Czy opinia mojego dziecka/ucznia jest ważna?


To obecnie bardzo częste pytanie zadawane przez rodziców, nauczycieli i wychowawców.
Centralna Komisja Egzaminacyjna (www.cke.edu.pl) podaje informacje dotyczące ważności i możliwości wykorzystania wydanych przed dniem 1 września 2011 r. opinii psychologiczno-pedagogicznych w sprawie przystąpienia do poszczególnych egzaminów w warunkach i formie dostosowanych do indywidulanych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia ze względu na stwierdzone i niego specyficzne trudności w uczeniu się w roku szkolnym 2011/2012.

Podstawę do rozstrzygnięć stanowią przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 228, poz. 1491).

Należy rozważyć dwie sytuacje:
1.      poradnia psychologiczno-pedagogiczna, w tym poradnia specjalistyczna wydała, przed dniem wejścia w życie ww. rozporządzenia, opinię w sprawie dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia (słuchacza) ze względu na stwierdzone u niego specyficzne trudności w uczeniu się uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom. Opinia, o której mowa powyżej, zgodnie z przepisem § 2 ust. 3 ww. rozporządzenia stanowi także podstawę do dostosowania do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych ucznia (słuchacza) lub absolwenta warunków przeprowadzania sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego i egzaminu zawodowego.
2.      poradnia psychologiczno-pedagogiczna, w tym poradnia specjalistyczna wydała, przed dniem wejścia w życie ww. rozporządzenia, opinię w sprawie przystąpienia do sprawdzianu lub egzaminów zewnętrznych w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia (słuchacza) ze względu na stwierdzone u niego specyficzne trudności w uczeniu się. Powyższa opinia, wydana przed dniem wejścia w życie tego rozporządzenia, a więc przed dniem 1 września 2011 r. zgodnie z przepisem § 2 ust. 4 ww. rozporządzenia, odpowiednio:

·         w sprawie przystąpienia do sprawdzianu w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia (słuchacza) ze względu na stwierdzone u niego specyficzne trudności w uczeniu się – opinia ta stanowi podstawę do dostosowania warunków przeprowadzania sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego i egzaminu zawodowego do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych ucznia (słuchacza) lub absolwenta;
·         w sprawie przystąpienia do egzaminu gimnazjalnego w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia (słuchacza) ze względu na stwierdzone u niego specyficzne trudności w uczeniu się – opinia ta stanowi podstawę do dostosowania warunków przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego i egzaminu zawodowego do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych ucznia (słuchacza) lub absolwenta;
·         w sprawie przystąpienia do egzaminu maturalnego w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia (słuchacza) ze względu na stwierdzone u niego specyficzne trudności w uczeniu się – opinia ta stanowi podstawę do dostosowania warunków przeprowadzania egzaminu maturalnego i egzaminu zawodowego do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych ucznia (słuchacza) lub absolwenta;
·         w sprawie przystąpienia do egzaminu zawodowego w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia (słuchacza) ze względu na stwierdzone u niego specyficzne trudności w uczeniu się – opinia ta stanowi podstawę do dostosowania warunków przeprowadzania egzaminu zawodowego i egzaminu maturalnego do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych ucznia (słuchacza) lub absolwenta.

Należy również podkreślić, że opinie, o których mowa w § 2 ust. 4 ww. rozporządzenia, wydane przed dniem wejścia w życie ww. rozporządzenia, stanowią także podstawę do dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia (słuchacza) przez okres kształcenia w szkole podstawowej, gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej.

2 komentarze:

  1. Witam, mam pytanie czy dziecko, które nie ma w nagłówku opinii z PPP "...w sprawie przystąpienia ucznia do sprawdzianu i egzaminów w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych..." a ma opinię, w której zwraca się uwagę, na obniżone względem wieku tempo pracy może mieć dostosowanie na sprawdzianie w formie pisania sprawdzianu w innej sali, z wydłużonym czasem?

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam,
    Tak, taki uczeń, ma rownież prawo do wydlużenia czasu na sprawdzianie czy egzaminie.
    Za dostosowanie warunków i form przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego jest odpowiedzialny dyrektor szkoły jako przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego.
    W Komunikacie Dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z 30 sierpnia 2013 r. w sprawie sposobu dostosowania warunków i form przeprowadzania w roku szkolnym 2013/2014 sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego do potrzeb uczniów (słuchaczy) ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym, czytamy:
    "Rada pedagogiczna wskazuje sposób lub sposoby dostosowania warunków i form przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego do potrzeb i możliwości uczniów, o których mowa w pkt 1–6, wybierając spośród możliwych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego określonych w Tabeli 1. na podstawie:
     orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego
     orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania
     opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się
     zaświadczenia o stanie zdrowia wydanego przez lekarza
     pozytywnie zaopiniowanego przez radę pedagogiczną wniosku nauczyciela lub specjalisty
    wykonującego w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, prowadzących zajęcia z uczniem (słuchaczem) ze względu na trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą, zaburzenia komunikacji językowej lub sytuację kryzysową lub traumatyczną – po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów) albo pełnoletniego ucznia (słuchacza)
     pozytywnie zaopiniowanego przez radę pedagogiczną wniosku rodziców (prawnych opiekunów) albo pełnoletniego ucznia (słuchacza), który był objęty w szkole pomocą psychologiczno-pedagogiczną ze względu na trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą, zaburzenia komunikacji językowej lub sytuację kryzysową lub traumatyczną.


    3. W szczególnych przypadkach, w tym nieujętych w Tabeli 1., decyzję o sposobach dostosowania warunków i form przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego do potrzeb ucznia podejmuje – po uzgodnieniu z radą pedagogiczną – dyrektor szkoły na podstawie pisemnego porozumienia z dyrektorem właściwej okręgowej komisji egzaminacyjnej.

    W mojej szkole tak praktykujemy :)


    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń